Dzieci uczą się nawigować po świecie wcześniej niż myśleliśmy

  • Pięciolatki potrafią korzystać z punktów orientacyjnych do nawigacji.
  • Badania przeprowadzono na Uniwersytecie Emory i opublikowano w "Proceedings of the National Academy of Sciences".
  • Retrosplenialny kompleks (RSC) mózgu aktywuje się wcześniej niż dotychczas sądzono.
  • Odkrycia mogą wpłynąć na metody edukacyjne i rozwój dzieci.
  • Rodzice powinni wspierać dzieci w poznawaniu otoczenia dla lepszej nawigacji.

Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu Emory wskazują, że zdolność do nawigacji z użyciem punktów orientacyjnych rozwija się u dzieci już w wieku pięciu lat, co może mieć istotne znaczenie dla metod edukacyjnych i wsparcia rozwoju dzieci.

Badania nad nawigacją

Naukowcy z Uniwersytetu Emory przeprowadzili badania, które ukazały, że pięciolatki są w stanie korzystać z punktów orientacyjnych do nawigacji w dużych przestrzeniach. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences”. Badania te rzucają nowe światło na rozwój kluczowych systemów nerwowych, które wcześniej uważano za rozwijające się później.

Rola kompleksu RSC

Autorzy badań podkreślają, że nawigacja z użyciem mapy wiąże się z aktywnością retrosplenialnego kompleksu (RSC) mózgu. Dotychczasowe badania neuroobrazowe wykazywały, że RSC odpowiada za przetwarzanie informacji o lokalizacji punktów orientacyjnych. Nowe odkrycia sugerują, że ten obszar mózgu zaczyna działać znacznie wcześniej, niż dotychczas sądzono.

Metodologia badań

Badania wykorzystały aparaturę funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) oraz wirtualne środowisko nazwane „Tiny Town”. Okazało się, że kompleks RSC u pięcioletnich dzieci reprezentuje lokalizacje konkretnych budynków, co wskazuje na rozwój umiejętności nawigacyjnych w tym wieku.

Znaczenie odkryć

Odkrycia te mogą mieć znaczący wpływ na metody edukacji i wsparcia rozwoju dzieci. Zrozumienie, jak i kiedy dzieci zaczynają skutecznie korzystać z punktów orientacyjnych, może przyczynić się do tworzenia bardziej efektywnych strategii nauczania. Rodzice i opiekunowie mogą być zachęcani do aktywnego wspierania dzieci w poznawaniu otoczenia, co może poprawić ich zdolności nawigacyjne.

Źródło: rmf24
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments