Czechy wprowadzają autonomiczne pojazdy od 2026 roku

Prezydent Republiki Czeskiej Petr Pavel podpisał ustawę, która od 1 stycznia 2026 roku umożliwi pojazdom z systemem autonomicznej jazdy na poziomie 3 (L3) przejęcie kontroli nad sobą na wybranych odcinkach czeskich dróg, głównie na autostradach. Czechy stają się jednym z pierwszych krajów w Europie, które wprowadzają takie regulacje.

  • Prezydent Czech podpisał ustawę o autonomicznej jeździe L3, obowiązującą od 1 stycznia 2026 roku.
  • Ustawa pozwala na przejęcie kontroli przez pojazdy autonomiczne na wybranych odcinkach dróg, głównie autostradach.
  • Kierowca musi pozostać czujny i ma 10 sekund na przejęcie kontroli w razie potrzeby.
  • Odpowiedzialność za wypadki spoczywa na kierowcy tylko, jeśli nie udowodni, że pojazd prowadził się samodzielnie.
  • Nowa ustawa ma na celu promowanie inwestycji w technologie i wzmocnienie konkurencyjności czeskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Warunki jazdy autonomicznej

Ustawa wprowadza możliwość jazdy w tzw. „automatyzacji warunkowej”, co oznacza, że samochód będzie odpowiedzialny za prowadzenie, ale kierowca musi pozostać czujny i gotowy do przejęcia kontroli. W przypadku potrzeby, kierowca ma 10 sekund na manualne przejęcie sterowania pojazdem.

Odpowiedzialność w razie wypadku

Użycie systemu jazdy autonomicznej zmienia zasady odpowiedzialności w przypadku wypadku. Kierowca nie poniesie winy, jeśli udowodni, że samochód prowadził się samodzielnie i nie był w stanie przejąć kontroli w odpowiednim czasie. W przeciwnym razie, odpowiedzialność spadnie na niego.

Inspiracje z regulacji unijnych

Nowa ustawa opiera się na artykule 39 unijnej regulacji nr 858/2018, dotyczącej wdrażania nowych typów pojazdów. Czechy dołączają do krajów takich jak Holandia, Hiszpania, Niemcy i Dania, które już wprowadziły podobne przepisy.

Wzrost konkurencyjności przemysłu

Czeski rząd widzi w nowej ustawie szansę na promowanie lokalnych inwestycji w nowoczesne technologie oraz wzmocnienie konkurencyjności czeskiego przemysłu motoryzacyjnego na rynku globalnym. Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (AutoSAP) zapowiedziało prace nad dalszymi projektami regulującymi eksploatację w pełni autonomicznych pojazdów wyższego poziomu L4+.

Źródło: autoblog.spidersweb.pl
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments