Cła wpłyną na turbulencje w rynku lotniczym

  • Wojna handlowa wpływa na finanse linii lotniczych, zwiększając koszty produkcji i osłabiając turystykę do USA.
  • Producenci samolotów, tacy jak Boeing i Airbus, mają problemy z dostawami, co ogranicza ich zdolność do zaspokojenia popytu.
  • Ceny samolotów wzrosły o 16 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat i mogą wzrosnąć o 20 proc. do 2030 roku.
  • Liczba turystów przyjeżdżających do USA spadła o 6 proc. w lutym i 8 proc. w marcu, co negatywnie wpływa na linie lotnicze.
  • Średnia marża EBITDA dla amerykańskich linii lotniczych wynosi 11 proc., co wskazuje na lepsze wyniki mimo trudnych warunków.

Wojna handlowa wpływa na sytuację finansową linii lotniczych, które zmagają się z rosnącymi kosztami produkcji samolotów oraz spadkiem liczby turystów przyjeżdżających do USA, co może prowadzić do dalszych turbulencji w branży.

Wpływ wojny handlowej na linie lotnicze

Ekonomiści Allianz Research w swoim raporcie wskazali, że trwająca wojna handlowa zatrzymała odbicie finansowe linii lotniczych z lat 2023 i 2024. Sektor ten, po trudnym okresie pandemii, znów staje w obliczu wyzwań związanych z rosnącymi cłami, które mogą zwiększyć koszty produkcji samolotów oraz osłabić turystykę przyjazdową do USA.

Problemy z przepustowością i produkcją

W raporcie zwrócono uwagę na ograniczoną przepustowość, która w 2024 roku wzrosła globalnie o 8 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W latach 2022 i 2023 wzrost ten wyniósł około 21 proc. rdr. Ekonomiści zauważają, że producenci samolotów, tacy jak Boeing i Airbus, wciąż borykają się z problemami w dostawach, co wpływa na ich zdolność do zaspokojenia rosnącego popytu.

Wzrost cen samolotów

W 2024 roku dwaj najwięksi producenci samolotów dostarczyli na rynek jedynie 90 proc. zamówień sprzed pandemii. Globalne zaległości w zamówieniach osiągnęły bezprecedensowy poziom 17 tys. samolotów. Ekonomiści przewidują, że ceny samolotów, które już wzrosły o 16 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat, mogą wzrosnąć o około 20 proc. do 2030 roku.

Spadek liczby turystów do USA

Według amerykańskiego urzędu celnego, liczba turystów przekraczających granice USA spadła o 6 proc. w lutym i o 8 proc. w marcu. Dodatkowo, turystyka przyjazdowa z Europy Zachodniej spadła o 17 proc. w marcu. Taki spadek może negatywnie wpłynąć na amerykańskie linie lotnicze oraz przewoźników transatlantyckich.

Perspektywy dla branży lotniczej

Pomimo trudnych warunków, ekonomiści zauważają, że linie lotnicze działają z wyższymi marżami. Średnia marża EBITDA wynosi 11 proc. dla przewoźników amerykańskich, 16 proc. dla europejskich i 20 proc. dla chińskich. Ceny paliwa lotniczego, które spadły o 22 proc. rdr, mają kluczowe znaczenie dla zysków linii lotniczych, ponieważ stanowią one ich największy koszt operacyjny.

Źródło: wnp
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments