Sezon 2009 w Formule 1 zapisał się w historii jako jedna z najwspanialszych opowieści o „underdogach” w sporcie, a teraz samochód, który uczynił to możliwym, znowu stanie na aukcji podczas sprzedaży Bonhams w Miami w przyszłym miesiącu. Kiedy Honda wycofała się z F1 po kryzysie finansowym w 2008 roku, zespół odpowiedzialny za jej występy został pozostawiony na lodzie, mimo że podwozie zostało już opracowane zgodnie z nowymi regulacjami aerodynamicznymi. Szef zespołu, Ross Brawn, nie mógł znieść widoku upadku drużyny i wynegocjował zakup pozostałości zespołu, aby poprowadzić sezon 2009 bez udziału Hondy, zamiast tego kupując silniki od Mercedesa. Jak się okazało, opracowali niesamowity samochód, który miał ogromną przewagę wydajności nad resztą stawki, a jako Brawn GP zdobyli mistrzostwo.
Chassis numer 001 na sprzedaż!
Jedyny chassis Brawn GP, który kiedykolwiek trafił w ręce prywatnego właściciela, czyli chassis numer 001, ponownie pojawi się na aukcji. Bez wsparcia fabrycznego, Brawn działał z ograniczonym budżetem, opracowując zaledwie trzy kompletne podwozia na cały sezon 2009. To niesamowite, że jakikolwiek zespół mógł wygrać mistrzostwo, mając do dyspozycji tylko trzy chassis.
- Chassis numer 001 zostało prowadzone przez obu kierowców Brawna – Jenson Buttona, który został mistrzem, i Rubensa Barrichello.
- Button wykorzystał ten samochód podczas testów przedsezonowych, a po zdobyciu mistrzostwa został mu on przekazany przez zespół.
- Rubens prowadził ten pojazd przez większość sezonu, zdobywając cztery podium i uczestnicząc w trzech wyścigach, w których Brawn zajął pierwsze dwa miejsca: w Australii, Hiszpanii i Monako.
Rewolucyjny podwójny dyfuzor
Pewnie znasz historię podwójnego dyfuzora, ale dla przypomnienia – został on odkryty przez inżyniera Hondy, Saneyukiego Managawę. To była luka w przepisach F1, która pozwalała na zwiększenie objętości dyfuzora, co znacząco poprawiało siłę docisku bez zwiększania oporu.
- Już podczas testów przedsezonowych zespół wiedział, że mają coś wyjątkowego, ukrywając prawdziwą prędkość przed innymi zespołami.
- Brawn był ponad sekundę szybszy od reszty stawki w testach, co zwiastowało ekscytujący sezon 2009.
Niepowtarzalna szansa
Pomimo braku sponsorów, białe i zielone Brawny wystartowały w pierwszym wyścigu sezonu w Melbourne, zdobywając pierwsze z trzech 1-2 w tym sezonie. Pomimo że konkurencja, szczególnie Red Bull, zyskiwała na Brawnach w ciągu roku, to jednak nie wystarczyło to, aby odebrać tytuł mistrza kierowców i konstruktorów.
Co więcej, cały zespół powstał jak feniks z popiołów po odejściu Hondy i zdobył mistrzostwo, sprzedając się Mercedesa na koniec sezonu, nigdy więcej nie istniejąc. To coś, co zdarza się raz w życiu, a teraz masz okazję stać się właścicielem kawałka tej historii.
Cena i szczegóły aukcji
Co będzie Cię to kosztować? Bonhams wycenił samochód na 4,5 miliona do 6,5 miliona dolarów, więc jeśli masz kilka milionów do wydania, może warto się zastanowić.
Element | Opis |
---|---|
Model | 2009 Brawn BGP001 |
Numer chassis | 001/01 |
Numer silnika | 081 |
Szacowana cena | $4,500,000 – $6,500,000 |
Nie przegap tej okazji – już wkrótce na aukcji w Miami!