W Bazie Lotniczej Florennes w Belgii 13 października 2025 roku wylądowały cztery pierwsze myśliwce F-35A Lightning II, co oficjalnie otworzyło nowy rozdział w historii belgijskiego lotnictwa wojskowego. Maszyny te są częścią większego zamówienia na 34 egzemplarze, które mają zastąpić wycofywane z eksploatacji myśliwce F-16AM/BM. W ramach wsparcia Ukrainy, około 30 belgijskich F-16 zostanie przekazanych ukraińskim siłom powietrznym jeszcze w tym roku, co plasuje Belgię w gronie największych darczyńców tych nowoczesnych samolotów.
- 13 października 2025 roku w Bazie Lotniczej Florennes wylądowały cztery pierwsze myśliwce F-35A dla Belgii, która posiada obecnie 11 z zamówionych 34 maszyn.
- Belgijskie F-16AM/BM są stopniowo wycofywane, a około 30 z nich zostanie przekazanych Ukrainie jeszcze w 2025 roku jako wsparcie wojskowe.
- Modernizacja ma na celu podniesienie zdolności bojowych i interoperacyjności z NATO, a pełna gotowość operacyjna F-35 planowana jest na koniec 2028 roku.
- Francja zwiększyła wsparcie dla Ukrainy, planując przekazać 20 samolotów Mirage 2000, a Dania zamówiła dodatkowe 16 F-35, rozbudowując swoją flotę do 43 maszyn.
- Prace nad europejskim myśliwcem szóstej generacji FCAS napotykają na poważne trudności, a USA rozwijają program integracji bezzałogowych myśliwców z F-35.
Modernizacja floty myśliwców ma na celu podniesienie zdolności bojowych oraz interoperacyjności z sojusznikami z NATO. Wdrożenie F-35 będzie przebiegać etapowo i potrwa do końca 2028 roku, obejmując cztery eskadry lotnictwa bojowego.
Dostawa i wprowadzenie F-35A do służby w Belgii
13 października 2025 roku do Bazy Lotniczej Florennes w Belgii dotarły cztery pierwsze myśliwce F-35A Lightning II, co symbolicznie rozpoczęło nową erę w belgijskim lotnictwie wojskowym – jak podaje portal portalobronny.se.pl. To ważny krok w modernizacji sił powietrznych, który ma zapewnić Belgii dostęp do najnowocześniejszych technologii lotniczych.
Pierwsze egzemplarze F-35A zostały dostarczone do Belgii już na początku grudnia 2024 roku. Do tej pory kraj otrzymał łącznie 11 maszyn z zamówionych 34, a plany zakładają zwiększenie liczby zamówionych samolotów do 45 – informują zbiam.pl oraz prnewswire.com. Cały program zakupu F-35A opiewa na kwotę około 6,5 miliarda dolarów, jak podaje onet.pl.
Proces wprowadzania nowych myśliwców będzie rozłożony na kilka lat i obejmie cztery eskadry lotnictwa bojowego. Pełna gotowość operacyjna F-35A w belgijskich siłach powietrznych planowana jest na koniec 2028 roku – podkreśla tech.wp.pl. Tak etapowe wdrożenie pozwoli na płynne przejście z eksploatacji starszych maszyn do nowoczesnych samolotów piątej generacji.
Wycofywanie F-16 i wsparcie dla Ukrainy
Belgijskie siły powietrzne systematycznie wycofują z eksploatacji myśliwce F-16AM/BM, które zostaną zastąpione przez nowoczesne F-35A – informuje defence24.pl. Ten proces jest integralną częścią modernizacji floty i dostosowania sił powietrznych do współczesnych wymagań strategicznych.
W ramach wsparcia dla Ukrainy, około 30 wycofywanych belgijskich F-16 zostanie przekazanych ukraińskim siłom powietrznym jeszcze w 2025 roku – podają onet.pl oraz defence24.pl. Tym samym Belgia stanie się jednym z największych darczyńców tych myśliwców dla Ukrainy, co jest istotnym elementem pomocy wojskowej w trwającym konflikcie – wskazuje portal portalobronny.se.pl.
W podobnym duchu Francja zwiększyła swoje wsparcie, planując przekazać Ukrainie 20 samolotów Mirage 2000, zamiast wcześniej zapowiedzianych 10 – informuje portalobronny.se.pl w materiale z marca 2025 roku. Te działania pokazują rosnące zaangażowanie państw europejskich w pomoc Ukrainie na polu lotnictwa wojskowego.
Znaczenie modernizacji i szerszy kontekst europejski
Modernizacja belgijskiego lotnictwa wojskowego ma przede wszystkim na celu wzmocnienie interoperacyjności z NATO oraz podniesienie zdolności bojowych sił powietrznych – podkreślają eksperci cytowani przez portal portalobronny.se.pl. Wprowadzenie F-35A umożliwi Belgii skuteczniejsze uczestnictwo w operacjach sojuszniczych oraz zwiększy zdolności obronne kraju.
Tymczasem prace nad europejskim programem myśliwca szóstej generacji FCAS napotykają na poważne trudności. Brak porozumienia między Francją, Niemcami i Hiszpanią może doprowadzić do rozpoczęcia nowego programu bez udziału Francji – informuje poland.news-pravda.com. To z kolei wpływa na dynamikę rozwoju europejskich technologii wojskowych w obszarze lotnictwa.
W Stanach Zjednoczonych realizowany jest natomiast program CCA, który zakłada integrację bezzałogowych myśliwców z F-35. Bezzałogowe maszyny YFQ-42A i YFQ-44A są już gotowe do walki, dysponując zasięgiem operacyjnym przekraczającym 1300 km – podaje chip.pl. To pokazuje, że przyszłość lotnictwa wojskowego może opierać się na współpracy załogowych i bezzałogowych systemów powietrznych.
W Europie również trwa rozbudowa flot F-35. Dania, kolejny europejski kraj, zamówiła dodatkowe 16 maszyn, co zwiększy ich liczbę do 43 – informują tvn24.pl oraz defence24.pl. To świadczy o rosnącym znaczeniu myśliwców piątej generacji w europejskim systemie bezpieczeństwa.
Belgijskie siły powietrzne zyskują nowy impuls dzięki wprowadzeniu F-35A, a przekazanie wycofywanych F-16 Ukrainie pokazuje, jak ważna jest współpraca i wzajemne wsparcie w Europie. To nie tylko modernizacja sprzętu, ale też wyraźny znak zaangażowania Belgii w pomoc sojusznikom w trudnych czasach.