Nowa analiza ujawnia niepokojące fakty dotyczące zależności Unii Europejskiej od paliw kopalnych w transporcie oraz wprowadzających w błąd wskaźników wzrostu źródeł energii odnawialnej.
Niepokojące dane o energii odnawialnej w transporcie
W świetle najnowszych danych z 2023 roku, przedstawionych w bazie danych Eurostat SHARES, Unia Europejska wciąż utrzymuje wysoką zależność od paliw kopalnych w sektorze transportu. Tylko 10,8% energii pochodzi z odnawialnych źródeł. Jednakże, znaczna część tej konsumpcji energii odnawialnej jest sztucznie zawyżona poprzez zastosowanie mnożników dla niektórych biopaliw lub energii odnawialnej. To prowadzi do mylącego obrazu postępu w kierunku celów klimatycznych.
Rzeczywista sytuacja w transporcie
Bez tych mnożników, udział energii odnawialnej w transporcie w 2023 roku wynosił zaledwie 7,5%. W rzeczywistości paliwa kopalne stanowiły aż 92,3% energii transportowej, podczas gdy przy użyciu mnożników ten wskaźnik spadał do 89,2%. Dodatkowo, wykorzystanie biopaliw opartych na uprawach w transporcie przez państwa członkowskie jest ograniczone przez Dyrektywę w sprawie energii odnawialnej, która ustala limit równy udziałowi biopaliw opartych na uprawach w końcowym zużyciu energii w transporcie drogowym i kolejowym w 2020 roku powiększonym o 1%, ale maksymalnie do 7%.
Postępy wśród państw członkowskich
W 2023 roku tylko trzy państwa członkowskie (Szwecja, Finlandia i Austria) przekroczyły 10% udziału energii odnawialnej w transporcie, co było celem, który powinien zostać zrealizowany w 2020 roku zgodnie z RED I. Finlandia i Szwecja w dużej mierze wprowadziły odnawialne źródła energii do swojego miksu energetycznego w transporcie, przekraczając już cel 14% ustalony w RED II na 2030 rok. Większość innych państw członkowskich nie poczyniła znaczących postępów w tej kwestii w porównaniu do lat ubiegłych.
Wyzwania na przyszłość
Brak postępów w zakresie odnawialnych źródeł energii w transporcie budzi niepokój, ponieważ cel RES-T ustalony przez RED III jest ponad dwukrotnie wyższy niż w RED II, wymagając od państw członkowskich osiągnięcia 29% RES-T do 2030 roku. W związku z tym, udział odnawialnych źródeł energii w transporcie, w tym mnożników, musi wzrosnąć trzykrotnie w ciągu zaledwie pięciu lat, aby sprostać celom na 2030 rok.
Głos branży
David Carpintero, dyrektor generalny ePURE, europejskiego stowarzyszenia etanolu odnawialnego, podkreśla: “Wzrost potrzebnych źródeł energii odnawialnej w transporcie został wstrzymany przez polityki UE, które niesprawiedliwie ograniczają państwa członkowskie przed wykorzystaniem zrównoważonych biopaliw opartych na uprawach do zastąpienia paliw kopalnych. Zamiast sztucznie zawyżać wzrost energii odnawialnej przy pomocy nieprawdziwych mnożników, UE powinna promować źródła odnawialne, które rzeczywiście mają znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi: w tym europejski etanol odnawialny.”
W rzeczywistości w 2023 roku dziewięć państw członkowskich UE (Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Litwa, Polska, Słowacja, Szwecja) zgłosiło wyższe udziały energii odnawialnej w transporcie w porównaniu z 2022 rokiem przy użyciu mnożników, mimo że w rzeczywistości miały równy lub niższy udział RES-T.