Amerykanie wspominają kryzys finansowy z 2008 roku

W obliczu rosnących obaw dotyczących stanu gospodarki, Kiki Rough, 28-letnia konsultantka z przedmieść Chicago, postanowiła podzielić się swoimi doświadczeniami z gotowania w trudnych czasach. Rozpoczęła tworzenie filmów z przepisami inspirowanymi książkami kucharskimi z przeszłych recesji, aby pomóc innym w oszczędzaniu na jedzeniu. Jej filmy szybko zdobyły popularność na TikToku i Instagramie, przyciągając 350 tysięcy obserwujących i 21 milionów wyświetleń w ostatnim miesiącu.

Powrót do przeszłości

Kiki Rough, nie będąc profesjonalną kucharką, uczy widzów, jak przygotować tanie posiłki oraz jak zastępować składniki tymi, które już mają w spiżarni. „Wciąż widzę ten żart w komentarzach: Stare biedne uczą nowe biedne” – mówi Rough. „Musimy teraz dzielić się wiedzą, ponieważ wszyscy się boją, a nauka da ludziom poczucie bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach.”

Rosnące obawy o gospodarkę

Ogłoszenie przez Donalda Trumpa w kwietniu br. szerokich i wysokich ceł zwiększyło obawy o recesję w USA. W miarę jak Amerykanie, tacy jak Rough, stają się coraz bardziej zaniepokojeni przyszłością, wracają do wskazówek, które stosowali podczas kryzysów finansowych, takich jak ten z 2008 roku. Google przewiduje wzrost wyszukiwań związanych z recesją, co wskazuje na rosnące zainteresowanie tym tematem wśród użytkowników internetu.

Międzypokoleniowe dzielenie się wiedzą

W mediach społecznościowych młodsze pokolenia, takie jak Millenialsi i pokolenie Z, zaczynają pełnić rolę starszych rodzeństw, oferując porady dotyczące oszczędzania. Scott Sills, 33-letni marketer, zauważa, że „to potencjalnie pierwsza okazja dla Millenialsów, aby być ekspertami w czymś”. Wspominają czasy, kiedy musieli oszczędzać na wakacjach i ubiorach, co stało się normą w trudnych czasach.

Wspomnienia z przeszłości

Wielu twórców treści wspomina, jak tanie posiłki, takie jak kotlety wieprzowe, były podstawą ich diety. M.A. Lakewood, pisarka, zauważa, że „są rzeczy, które nie zdawałem sobie sprawy, że są 'wskaźnikami recesji'”. Wspólne dzielenie się doświadczeniami w trudnych czasach jest zjawiskiem powszechnym, a Megan Way, profesor na Babson College, podkreśla, że „to bardzo ludzka rzecz, aby sięgać po doświadczenia innych, gdy czujemy niepewność”.

Różnice w obecnej sytuacji

Way zauważa, że chociaż Amerykanie szybko sięgają do wspomnień o Wielkiej Recesji, istnieją kluczowe różnice między tamtą sytuacją a obecną, takie jak brak złych długów, które spowodowały kryzys na rynku nieruchomości. Niemniej jednak, niepewność dotycząca przyszłości jest odczuwana na wielu płaszczyznach, co może budzić obawy podobne do tych z przeszłości.

Stres i niepewność

W 2025 roku, według indeksu sentymentu konsumenckiego Uniwersytetu Michigan, zaufanie ekonomiczne Amerykanów drastycznie spada. Lukas Battle, 27-letni twórca treści, zauważa, że w jego satyrycznym filmie na TikToku pojawiły się komentarze dotyczące rozwodów, co przypomina czasy Wielkiej Recesji. „Mamy do czynienia z drugą falą rozwodów” – mówi Battle.

Muzyka i kultura recesji

W miarę jak głosy o nadchodzącej recesji rosną, muzyka pop zaczyna nawiązywać do przeszłości. W 2008 roku na szczytach list przebojów dominowały artyści tacy jak Miley Cyrus czy Lady Gaga, którzy w 2023 roku również wydali nowe utwory. Sills zauważa, że „to prawie pozwolenie na odczuwanie radości, mimo problemów, które są tu i teraz”.

Źródło: cnbc.com
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!