- Wzrost natężenia ruchu na A4 Kraków - Katowice wyniósł 4,4 proc.
- Stalexport Autostrady planuje inwestycje po zakończeniu obecnej koncesji.
- Rząd nie planuje przedłużenia koncesji na odcinek A4.
- Stalexport jest częścią włoskiej grupy Mundys, koncentruje się na modernizacji dróg.
- W 2024 roku zysk netto Stalexportu wyniósł około 139,7 mln zł.
W pierwszym kwartale 2025 roku na autostradzie A4 Kraków – Katowice odnotowano wzrost natężenia ruchu o 4,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Średnio na dobę przejeżdżało 46,177 pojazdów, co wskazuje na rosnące zainteresowanie tym odcinkiem drogi. Informacje te przekazała spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), która posiada koncesję na eksploatację tego odcinka.
Wyniki finansowe Grupy Stalexport
W analizowanym okresie Grupa Stalexport Autostrady osiągnęła przychody na poziomie około 141,6 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 10 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł około 77,5 mln zł, co stanowi wzrost o 18 proc. w skali roku. Zysk netto wzrósł do około 67,5 mln zł, co oznacza wzrost o 14 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Wynik EBITDA osiągnął wartość około 103,6 mln zł, co oznacza wzrost o 13,5 proc.
Historia koncesji i plany rozwoju
Stalexport Autostrada Małopolska uzyskała koncesję na eksploatację odcinka A4 w 1997 roku. Po rozpoczęciu poboru opłat za przejazd, spółka wypłaciła pierwszą dywidendę w 2016 roku. Kredyty zaciągnięte na początku umowy zostały spłacone około 2020 roku. Przedstawiciele spółki podkreślają, że ponoszą ryzyko związane z natężeniem ruchu, co wpływa na ich wyniki finansowe.
Plany na przyszłość
Andrzej Kaczmarek, prezes Grupy Stalexport Autostrady, zaznaczył, że spółka ma zamiar kontynuować inwestycje w odcinek A4 Kraków – Katowice po zakończeniu obecnej umowy koncesyjnej, która wygasa w marcu 2025 roku. SAM wskazuje na potrzebę rozbudowy autostrady o trzeci pas, deklarując, że jest w stanie zrealizować tę inwestycję szybciej niż zarządca publiczny.
Zmiany w systemie opłat
W czerwcu 2023 roku wprowadzono nowelizację ustawy o autostradach płatnych, która zniosła opłaty za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA. Rząd nie planuje przedłużenia koncesji na odcinek A4 Kraków – Katowice, co może wpłynąć na przyszłość inwestycji i zarządzania tym odcinkiem drogi. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak potwierdził, że strona publiczna nie zamierza przedłużać umowy koncesyjnej.
Rola Stalexportu w infrastrukturze drogowej
Stalexport Autostrady S.A. jest częścią włoskiej grupy kapitałowej Mundys, która posiada 61,2 proc. udziałów w spółce. Grupa koncentruje się na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. W 2024 roku przychody z poboru opłat wyniosły 573,1 mln zł, a zysk netto osiągnął wartość około 139,7 mln zł. Strona publiczna uczestniczy w zyskach z przedsięwzięcia, uzyskując płatności na rzecz Skarbu Państwa, które w 2024 roku wyniosły 126,5 mln zł.