Blisko połowa firm z sektora MŚP kieruje się ceną przy wyborze świadczeń pozapłacowych, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby pracowników, jak wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. W obliczu rosnącej konkurencji i potrzeby zatrzymania talentów, przedsiębiorcy muszą podejmować przemyślane decyzje dotyczące benefitów, które mogą znacząco wpłynąć na zaangażowanie zespołów oraz retencję pracowników.
- 49% firm MŚP kieruje się ceną przy wyborze świadczeń pozapłacowych.
- 94% średnich firm korzysta ze świadczeń pozapłacowych.
- 48% pracodawców uwzględnia potrzeby pracowników przy wyborze benefitów.
- Mikroprzedsiębiorstwa szczególnie zwracają uwagę na dostępny budżet.
- Benefity wpływają na zaangażowanie zespołów i retencję pracowników.
Wzrost popularności świadczeń pozapłacowych
Świadczenia pozapłacowe stały się standardem w sektorze MŚP, z których korzysta już 94 proc. średnich firm, 97 proc. małych podmiotów oraz 85 proc. mikroprzedsiębiorstw. Wzrost ten jest odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania pracowników oraz rosnącą konkurencję na rynku pracy. Jak pokazuje badanie, przedsiębiorcy nie wybierają benefitów przypadkowo, a ich decyzje są często podyktowane konkretnymi kryteriami.
Cena i potrzeby pracowników
W badaniu przeprowadzonym przez VanityStyle, 49 proc. podmiotów z sektora MŚP wskazało, że cena świadczeń jest kluczowym czynnikiem przy ich wyborze. W szczególności mikroprzedsiębiorstwa (54 proc.) oraz firmy produkcyjne (57 proc.) zwracają szczególną uwagę na dostępny budżet. Z drugiej strony, 48 proc. badanych pracodawców podkreśla, że istotne są również potrzeby i oczekiwania pracowników. Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle, zauważa, że „tylko wtedy budowanie polityki benefitowej może przynieść realne efekty, przekładając się na zwiększenie zaangażowania zespołów czy zmniejszenie rotacji”.
Korzyści dla przedsiębiorców
Wybór odpowiednich benefitów przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale także samym przedsiębiorcom. Z danych wynika, że dla 27 proc. przedsiębiorców istotna jest przejrzystość oferty dostawcy benefitów, a 26 proc. zwraca uwagę na dodatkowe korzyści, jakie może im on zaproponować. Współpraca z dostawcą benefitów, który nie tylko oferuje świadczenia, ale także wspiera w ich wdrażaniu, staje się kluczowa. „Chodzi o to, aby dostawca był partnerem firmy i HR w budowaniu polityki wspierającej realizację strategicznych celów organizacji w obszarze kadrowym” – dodaje Skoczeń.
Najpopularniejsze benefity w MŚP
Jak wynika z badania, najpopularniejszym benefitem pozapłacowym w sektorze MŚP jest ubezpieczenie na życie, które oferuje 35 proc. badanych pracodawców. Na drugim miejscu znajdują się spotkania integracyjne (29 proc.), a na trzecim prywatna opieka medyczna (25 proc.). Dodatkowo, 24 proc. firm zapewnia programy rozwojowe i szkolenia, karty sportowe oraz dofinansowanie posiłków. Warto zauważyć, że mniej niż 1/5 firm proponuje kursy językowe czy dostęp do opieki psychologicznej, co może wskazywać na obszary do rozwoju w przyszłości.
Podsumowanie i przyszłość benefitów
W obliczu zmieniającego się rynku pracy oraz rosnącej konkurencji, odpowiednio dobrane świadczenia pozapłacowe stają się kluczowym elementem strategii zatrudnienia. Jak pokazuje badanie Global Benefits Attitudes Survey z 2024 roku, aż 54 proc. pracowników decyduje się zostać u pracodawcy ze względu na pakiet benefitów. „Odpowiednio dobrane benefity realnie wpływają na retencję zespołu” – podkreśla Skoczeń. Przedsiębiorcy muszą zatem inwestować mądrze, aby przyciągnąć i zatrzymać talenty w swoich firmach.