- Geely wchodzi na polski rynek motoryzacyjny w 2025 roku.
- EMP zakończyło współpracę z Geely w projekcie Izera.
- Zawieszenie prac nad prototypami skutkuje brakiem ich dalszego rozwoju.
- EMP planuje dalszą współpracę z Geely w przyszłości.
- Stabilne finansowanie jest kluczowe dla realizacji planów EMP.
W 2025 roku na polskich drogach zadebiutują samochody marki Geely, co stanowi istotny krok w kierunku rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce. Chiński producent, który wcześniej współpracował z ElectroMobility Poland (EMP) jako partner technologiczny Izery, teraz wchodzi na rynek samodzielnie, rozpoczynając sprzedaż pojazdów produkowanych w Chinach. W obliczu tej zmiany, EMP wydało oświadczenie, w którym odnosi się do zakończenia współpracy z Geely oraz przyszłości projektu Izera.
Zmiany w współpracy z Geely
Geely, który był partnerem technologicznym Izery w 2022 roku, wkrótce po podpisaniu umowy z EMP, postanowił zmienić strategię i rozpocząć sprzedaż swoich samochodów w Polsce poprzez umowę z arabskim dystrybutorem Jameel Motors. „ElectroMobility Poland podpisało umowę o partnerstwie technologicznym z Geely Holding w listopadzie 2022 roku i w ramach tej umowy realizowano wspólne prace projektowe dotyczące fazy przygotowawczej” – wyjaśnił Paweł Tomaszek, odpowiedzialny za komunikację w EMP. Niestety, brak uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 roku spowodował zawieszenie prac nad rozwojem gamy modelowej samochodów elektrycznych.
Prototypy i ich przyszłość
W wyniku zawieszenia prac, EMP nie ma obecnie możliwości kontynuowania rozwoju prototypów, które były wcześniej prezentowane. Tomaszek podkreślił, że „zawieszenie wszelkich prac oznacza, że zostaną nam już tylko wspomnienia po prototypach pokazanych publicznie”. Wspomniane prototypy, które miały być przyszłością polskiej elektromobilności, mogą nigdy nie ujrzeć światła dziennego, co budzi obawy o przyszłość projektu Izera.
Przyczyny zawieszenia projektu
Decyzja o wstrzymaniu prac nad Izerą była wynikiem rewizji Krajowego Planu Odbudowy ogłoszonej w kwietniu 2024 roku. „Nowy harmonogram działań uniemożliwił realizację założeń projektu w pierwotnym kształcie oraz zdezaktualizował ofertę współpracy złożoną na poprzednim etapie prac przez partnera technologicznego” – wyjaśnił Tomaszek. Mimo trudności, EMP nie zamyka się na dalszą współpracę z Geely, co może otworzyć nowe możliwości w przyszłości.
Perspektywy współpracy z Geely
ElectroMobility Poland wciąż liczy na możliwość nawiązania głębszej współpracy z Geely. „Prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy z wyselekcjonowanymi firmami – w tym również z Geely – których profil działalności, zasoby technologiczne oraz plany korespondują z długoterminową wizją rozwoju” – zaznaczył Tomaszek. EMP stawia na strategiczne partnerstwo, które ma na celu wzmocnienie lokalnego przemysłu motoryzacyjnego oraz efektywną działalność rozwojową w kluczowych obszarach.
Finansowanie i przyszłość projektu
Jednym z kluczowych elementów realizacji planów EMP jest pozyskanie stabilnego finansowania. Spółka liczy na wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy oraz funduszy wspierających gospodarkę niskoemisyjną. „Bez odpowiedniego wkładu finansowego próżno liczyć na poważne traktowanie ze strony partnerów takich jak Geely” – podkreślił Tomaszek. W obliczu niepewności dotyczącej przyszłości projektu Izera, EMP stoi przed wyzwaniem, jakim jest zabezpieczenie finansowania oraz kontynuacja działań na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce.