Duński gigant żeglugowy Maersk ogłosił w czwartek wyniki finansowe za pierwszy kwartał, które okazały się lepsze od oczekiwań analityków. Mimo to, firma ostrzegła, że obecny poziom ceł handlowych między USA a Chinami może ograniczyć wolumeny na globalnym rynku kontenerowym. W pierwszych trzech miesiącach roku Maersk osiągnął zysk operacyjny w wysokości 2,71 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 70% w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.
- Maersk ogłosił lepsze wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2023.
- Zysk operacyjny wyniósł 2,71 miliarda dolarów, wzrost o 70%.
- Prognozy zysku na 2025 rok utrzymane w przedziale 6-9 miliardów dolarów.
- Spadek wolumenów na rynku kontenerowym prognozowany na 1-4% w 2025 roku.
- Trudna sytuacja w branży żeglugowej z powodu polityki celnej USA.
Silne wyniki finansowe
Maersk, uznawany za barometr globalnego handlu, ogłosił, że jego wstępne zyski przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją (EBITDA) wyniosły 2,71 miliarda dolarów. To znacznie przewyższa oczekiwania analityków, którzy prognozowali zysk na poziomie 2,57 miliarda dolarów. W porównaniu do pierwszego kwartału roku ubiegłego, kiedy to EBITDA wyniosła 1,59 miliarda dolarów, wzrost ten jest znaczący.
Prognozy na 2025 rok
Pomimo pozytywnych wyników, Maersk utrzymał swoje prognozy zysku na 2025 rok w przedziale od 6 do 9 miliardów dolarów. Jednakże, firma zrewidowała swoje przewidywania dotyczące wzrostu wolumenów na rynku kontenerowym w 2025 roku, wskazując na spadek o 1% do 4% w związku z rosnącą niepewnością makroekonomiczną i geopolityczną. Wcześniej prognozowano wzrost na poziomie 4%.
Wpływ ceł handlowych
Wyniki Maersk zbiegają się z trudną sytuacją w branży żeglugowej, która zmaga się z zawirowaniami spowodowanymi polityką celną administracji prezydenta USA, Donalda Trumpa. Aktualne cła na produkty z Chin wynoszą 145%, co zmusiło Pekin do nałożenia ceł na amerykańskie towary. „Pierwszy kwartał był kontynuacją bardzo silnego popytu i robustnej gospodarki, którą mieliśmy przez cały ubiegły rok,” powiedział dyrektor generalny Maersk, Vincent Clerc, w rozmowie z CNBC.
Przewidywania dotyczące rynku kontenerowego
Clerc zauważył, że obecny poziom ceł jest „prohibicyjny” dla obu stron, co uniemożliwia szybki powrót do normalności na rynku kontenerowym. W kwietniu wolumeny transportu kontenerowego między Chinami a USA spadły o 30% do 40%, ponieważ klienci przyjęli postawę wyczekującą w obliczu niepewności związanej z taryfami. „Oczekuję, że przed nami wiele zmienności,” dodał Clerc.
Problemy w regionie Morza Czerwonego
Maersk przewiduje, że zakłócenia w regionie Morza Czerwonego będą się utrzymywać przez resztę roku. Sytuacja ta może dodatkowo wpłynąć na globalny handel i wolumeny transportu kontenerowego. Akcje firmy spadły o 2,2% w godzinach porannych czasu londyńskiego, co może być odzwierciedleniem obaw inwestorów dotyczących przyszłości branży w obliczu rosnącej niepewności.