»Nie bądź internetowym trollem« . Ministerstwo Cyfryzacji i NASK

  • Kampania "Nie bądź internetowym trollem" edukuje o dezinformacji w sieci.
  • Wiceminister Olszewski podkreśla zagrożenia związane z niezweryfikowanymi treściami.
  • Spot reklamowy ilustruje, jak łatwo stać się narzędziem dezinformacji.
  • Kampania wykorzystuje nowoczesne techniki produkcji, w tym sztuczną inteligencję.
  • Dostępne są materiały edukacyjne na stronie www.nask.pl/dezinfo.

Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK zainaugurowały nową odsłonę kampanii społecznej, której celem jest edukacja Polaków w zakresie dezinformacji i manipulacji w sieci. Pod hasłem „Nie bądź internetowym trollem” kampania ma na celu uświadomienie społeczeństwu zagrożeń płynących z niezweryfikowanych treści oraz nauczenie, jak rozpoznawać i unikać pułapek dezinformacyjnych. Wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski, podkreśla, że dezinformacja stanowi poważne wyzwanie dla bezpieczeństwa informacyjnego kraju.

Cel kampanii

Kampania „Nie bądź internetowym trollem” jest kontynuacją działań podejmowanych w 2024 roku i ma na celu nie tylko ostrzeżenie przed dezinformacją, ale także edukację społeczeństwa w zakresie krytycznego myślenia. Wiceminister Olszewski zaznacza, że instytucje publiczne mają obowiązek informować obywateli o zagrożeniach związanych z manipulacją w sieci. „Chcemy nauczyć Polki i Polaków, jak nie dawać się wciągnąć w spiralę nienawiści i fałszu” – mówi Olszewski, wskazując na potrzebę proaktywnego podejścia do problemu dezinformacji.

Spot reklamowy

Głównym elementem kampanii jest 30-sekundowy spot, który będzie emitowany w telewizji, radiu oraz internecie. W spocie bohaterowie, będący użytkownikami internetu, przeobrażają się w tytułowe trolle po kliknięciu w niezweryfikowaną informację. Ta metafora ma na celu zobrazowanie, jak łatwo można stać się narzędziem dezinformacji. „Zależało nam na tym, by uciec od tradycyjnego, moralizatorskiego tonu” – mówi Marek Krężel, koordynator kampanii, podkreślając, że emocje i metafory są kluczowe w przekazie kampanii.

Nowoczesne techniki produkcji

Spot został stworzony z wykorzystaniem nowoczesnych technik produkcji, w tym XR LED Unreal Virtual Production oraz sztucznej inteligencji. Reżyser Adrian Chudek zaznacza, że AI odegrała kluczową rolę w tworzeniu wizualnych transformacji bohaterów, co pozwoliło na osiągnięcie efektów, które byłyby trudne do zrealizowania tradycyjnymi metodami. „To prawdopodobnie jeden z największych w Polsce przykładów tzw. 'hybrydowego filmu AI'” – mówi Chudek, podkreślając innowacyjność podejścia do produkcji.

Problematyka dezinformacji

Kampania jest odpowiedzią na rosnący problem dezinformacji w internecie, który dotyka zarówno użytkowników, jak i instytucje. Z danych NASK wynika, że niemal wszyscy badani spotkali się z dezinformacją, a 40% z nich oceniło, że zdarza się to często lub bardzo często. „Dezinformacja działa, bo trafia w emocje” – zauważa Chudek, podkreślając, że kampania ma na celu nie tylko informowanie, ale także angażowanie emocjonalne odbiorców.

Materiały edukacyjne

W ramach kampanii powstała także strona internetowa www.nask.pl/dezinfo, na której dostępne są materiały edukacyjne oraz formularz do zgłaszania dezinformacji. „Chcemy, by ta kampania była impulsem do refleksji i rozmowy o tym, jak świadomie korzystać z informacji” – dodaje Marek Gieorgica, dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji. Kampania jest realizowana w ogólnopolskich mediach, a jej celem jest aktywne zaangażowanie społeczeństwa w walkę z dezinformacją.

Źródło: rdc
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments