- Most w Maurzycach to pierwszy spawany most drogowy na świecie.
- Inicjatywa wpisania mostu na listę pomników historii ma na celu ochronę dziedzictwa.
- Prof. Stefan Bryła zaprojektował most, mając wpływ na polskie budownictwo.
- Most jest obecnie niedopuszczony do ruchu, ale dostępny do zwiedzania.
- Wpis na listę pomników historii może zwiększyć zainteresowanie turystów.
O tym, że Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej zgłosił postulat wpisania zabytkowego mostu w Maurzycach na krajową listę pomników historii poinformował w środę (7 maja) Urząd Marszałkowski w Łodzi. Most ten, zbudowany w 1928 roku, jest pierwszym na świecie spawanym mostem drogowym, zaprojektowanym przez polskiego inżyniera prof. Stefana Bryłę. Inicjatywa ma na celu podniesienie rangi tego unikalnego obiektu oraz zwrócenie uwagi na jego znaczenie w historii polskiego budownictwa.
Historia mostu w Maurzycach
Most na rzece Słudwi w Maurzycach, znajdujący się w gminie Zduny w województwie łódzkim, ma 27 metrów długości i ponad 6 metrów szerokości. Jego konstrukcja była przełomowa, ponieważ zastosowanie technologii spawalniczej w tamtych czasach zrewolucjonizowało inżynierię lądową, zastępując tradycyjne nitowanie. Krzysztof Dudek ze Związku Mostowców RP podkreślił, że most w Maurzycach jest „unikalnym obiektem”, który zasługuje na szczególne wyróżnienie, biorąc pod uwagę jego historyczne i techniczne znaczenie.
Wpis do rejestru zabytków
W 1995 roku most w Maurzycach został wpisany do rejestru zabytków, co już wtedy potwierdziło jego wartość kulturową. Wnioskodawcy z ZMRP argumentują, że uznanie go za pomnik historii przyczyniłoby się do nadania mu jeszcze wyższej rangi. „To jedno z najwyższych odznaczeń dla dziedzictwa kulturowego w Polsce” – zaznaczył Dudek. Wpis na listę pomników historii mógłby również zwiększyć zainteresowanie turystów oraz lokalnej społeczności tym obiektem.
Stan mostu i plany na przyszłość
Obecnie most nie jest dopuszczony do ruchu drogowego, jednak można go zwiedzać przez cały rok. Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, poinformował, że prowadzone są prace utrzymaniowe, aby zachować estetykę obiektu. „Mam nadzieję, że obiekt w niedalekiej przyszłości zostanie przystosowany do celów edukacyjnych i turystycznych” – dodał Zalewski, podkreślając, że most zasługuje na większą popularność oraz uznanie wśród zwiedzających.
Znaczenie prof. Stefana Bryły
Prof. Stefan Bryła, autor projektu mostu, był nie tylko inżynierem, ale także osobą, która miała znaczący wpływ na rozwój budownictwa w Polsce. Jego osiągnięcia obejmują nie tylko mosty, ale także projekty architektoniczne, takie jak kompleks muzeów w Warszawie czy wieżowiec Prudential. Bryła był również zaangażowany w działania Armii Krajowej, co pokazuje jego patriotyzm i zaangażowanie w walkę o wolność Polski. Niestety, jego życie zakończyło się tragicznie w 1943 roku, kiedy to został aresztowany przez Niemców i rozstrzelany.
Podsumowanie
Inicjatywa Związku Mostowców RP dotycząca wpisania mostu w Maurzycach na listę pomników historii to ważny krok w kierunku ochrony dziedzictwa kulturowego Polski. Most ten, jako pierwszy spawany most drogowy na świecie, ma nie tylko wartość techniczną, ale także historyczną, związaną z postacią prof. Stefana Bryły. Wzmożona promocja tego obiektu mogłaby przyczynić się do zwiększenia zainteresowania turystów oraz lokalnej społeczności, a także do zachowania pamięci o jednym z najwybitniejszych polskich inżynierów.