- Polska zarejestrowała jedynie 74,2 tys. samochodów elektrycznych, co znacznie odbiega od planowanego miliona na 2025 rok.
- Rządowe obietnice dotyczące liczby elektrycznych samochodów zostały zrewidowane, przewidując 600 tys. aut do 2030 roku.
- Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE pod względem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych, z zaledwie 0,5% udziałem.
- Obecnie w Polsce zarejestrowano około 150 tys. pojazdów elektrycznych i hybrydowych, co nie czyni jej liderem elektromobilności w Europie.
- Europa zmaga się z realizacją celów dotyczących sprzedaży nowych samochodów bateryjnych do 2035 roku.
W ciągu najbliższej dekady rozstrzygnie się, kto zdobędzie kontrolę nad rynkiem motoryzacyjnym: Azja, Ameryka czy Europa, a Polska, mimo ambitnych planów, pozostaje daleko w tyle w wyścigu elektromobilności.
Stan elektromobilności w Polsce
W 2025 roku na polskich drogach miało jeździć milion samochodów elektrycznych, jednak do tej pory zarejestrowano jedynie 74,2 tys. pojazdów, które są w większości importowane. Prace nad polskim modelem Izery, który miał być symbolem krajowej produkcji, zakończyły się jedynie na kilku makietach, co skutkuje dużymi stratami finansowymi.
Obietnice rządowe
Wielu polityków, w tym premier Mateusz Morawiecki, wycofało się z wcześniejszych obietnic dotyczących liczby elektrycznych samochodów. Początkowo minister energii Krzysztof Tchórzewski zapisał w Planie Rozwoju Elektromobilności, że do 2020 roku w Polsce ma być milion elektryków. Po objęciu przez Morawieckiego stanowiska w 2019 roku, plan został zrewidowany, przewidując 600 tys. aut do 2030 roku, w tym hybrydowych.
Hybrdy i ich liczba
W Polsce obecnie zarejestrowano około 72 tys. hybryd plug-in (PHEV), co oznacza, że liczba hybryd jest porównywalna z liczbą aut bateryjnych. Łącznie w kraju znajduje się blisko 150 tys. pojazdów elektrycznych i hybrydowych, co nie czyni Polski europejskim liderem elektromobilności.
Porównanie z innymi krajami
W Unii Europejskiej Polska zajmuje trzecie miejsce od końca pod względem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych, podczas gdy liderem jest Dania, gdzie pojazdy elektryczne stanowią ponad 7 proc. wszystkich zarejestrowanych samochodów. W Polsce ten odsetek wynosi zaledwie 0,5 proc.
Wyzwania dla Europy
Europa również zmaga się z realizacją celów wyznaczonych przez unijnego ustawodawcę, który planuje, aby do 2035 roku nie sprzedawano nowych samochodów innych niż bateryjne. Obecnie w UE jeździ 5 milionów samochodów elektrycznych na 256 milionów zarejestrowanych pojazdów.