W kwietniu 2025 roku popyt na nowe samochody spadł o 8% w wyniku zmian podatkowych, jednak rynek prywatny wzrósł o 6,3% w skali roku. Dane opublikowane przez Stowarzyszenie Producentów i Handlowców Motoryzacyjnych (SMMT) wskazują, że całkowita liczba rejestracji wyniosła 120 331 pojazdów, co oznacza spadek o 10,4% w porównaniu do roku ubiegłego.
- Popyt na nowe samochody spadł o 8% w kwietniu 2025 roku, mimo wzrostu rynku prywatnego o 6,3% w skali roku.
- Całkowita liczba rejestracji wyniosła 120 331 pojazdów, co oznacza spadek o 10,4% w porównaniu do roku ubiegłego.
- Segmentacja flotowa miała największy wpływ na spadek rejestracji, gdzie popyt zmniejszył się o 11,9%.
- Rejestracje pojazdów elektrycznych wzrosły o 8,1%, zarejestrowano 24 558 takich pojazdów w kwietniu 2025 roku.
- Rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych spadły o 2,9%, a rejestracje samochodów benzynowych i diesla zmniejszyły się o 22,0% i 26,2% odpowiednio.
Spadek rejestracji
W kwietniu 2025 roku zarejestrowano o 13 943 mniej samochodów niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego, co stanowi 25,3% mniej niż w kwietniu 2019 roku, przed pandemią. SMMT zauważyło, że spadek ten jest wynikiem „kruchych warunków ekonomicznych oraz osłabienia zaufania konsumentów”. Największy wpływ na rejestracje miała segmentacja flotowa, gdzie popyt spadł o 11,9%.
Wpływ zmian podatkowych
Wprowadzenie zmian w podatku od pojazdów (VED), w tym dodatkowego podatku dla drogich samochodów, które zaczęły obowiązywać od 1 kwietnia, spowodowało, że wielu nabywców zdecydowało się na zakupy przed tym terminem. Dodatkowo, opóźniony termin Wielkanocy wpłynął na liczbę dni roboczych w kwietniu, co również przyczyniło się do spadku rejestracji.
Wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych
Pomimo ogólnego spadku, rejestracje pojazdów elektrycznych rosną. W kwietniu zarejestrowano 24 558 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 8,1%. Rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) spadły o 2,9%, natomiast rejestracje samochodów benzynowych i diesla zmniejszyły się o 22,0% i 26,2% odpowiednio. Wzrosły natomiast rejestracje hybryd plug-in (PHEV) o 34,1%.
Opinie ekspertów
Mike Hawes, dyrektor generalny SMMT, stwierdził: „Wyniki kwietnia są rozczarowujące, ale przewidywalne po wzroście w marcu. Kolejny miesiąc wzrostu rejestracji pojazdów elektrycznych to dobra wiadomość, mimo że popyt pozostaje znacznie poniżej oczekiwań.” Sue Robinson, dyrektor generalny Narodowego Stowarzyszenia Dealerów Franchizowych (NFDA), dodała, że „wzrost kosztów i zmiany w przepisach wprowadziły dodatkowe napięcia na rynku”.
Prognozy na przyszłość
Oczekuje się, że całkowita liczba rejestracji nowych samochodów w 2025 roku wyniesie 1,964 miliona, z prognozami na 2026 rok poniżej dwóch milionów. Oczekiwania dotyczące udziału w rynku rejestracji pojazdów elektrycznych pozostają stabilne, z niewielką korektą w dół o 0,2 punktu procentowego do 23,5% na ten rok.
Wyzwania dla rynku
Eksperci zauważają, że zmiany w przepisach oraz niepewność gospodarcza mogą wpłynąć na decyzje konsumentów. Jamie Hamilton z Deloitte wskazał, że „obawy dotyczące cen i infrastruktury ładowania wciąż są powszechne, co wymaga dalszego wsparcia dla nabywców myślących o przejściu na elektryczność”.