Wtorek, 6 maja 2025 r., godz. 9:00 – właśnie wtedy tysiące abiturientów w całej Polsce otworzyło arkusze z „królową nauk”. Poniżej znajdziesz wszystkie kluczowe informacje zebrane w jednym miejscu, a także opublikowaliśmy linki do pobrania arkuszy oraz odpowiedzi!
Godzina i czas trwania
- Rozpoczęcie: 9:00 (poziom podstawowy).
- Limit czasu (Formuła 2015): 170 minut – koniec o 11:50.
- Limit czasu (Formuła 2023): 180 minut – koniec o 12:00.
Jeśli Twoja szkoła ma opóźnienie w rozdawaniu arkuszy, komisja dolicza tę różnicę, więc patrz na zegar przewodniczącego, nie swój.
Co wolno wnieść na salę?
- Dokument tożsamości.
- Czarny długopis lub pióro (co najmniej dwa na zapas).
- Linijka, cyrkiel, kalkulator prosty (tylko podstawowe działania, pierwiastek, procenty).
- „Wybrane wzory matematyczne” – zapewnia szkoła.
Zakazane są telefony, smart-watche i kalkulatory graficzne. Zostaw je w domu lub oddaj do depozytu.
Arkusze i odpowiedzi – kiedy online?
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała około 14:00 arkusze w formacie PDF. Specjalnie dla Was, przygotowaliśmy także odpowiedzi na pytania! Wszystko znajduje się poniżej!
Poziom podstawowy
MMAP-P0-100-A-2505 (wersja A)
MMAU-P0-100-A-2505
- Arkusz egzaminacyjny (wersja A)
- Karta odpowiedzi
- Arkusz egzaminacyjny dla uczniów będących obywatelami Ukrainy
- Karta odpowiedzi
MMAP-P0-100-B-2505 (wersja B)
MMAP-P0-200-A-2505
MMAP-P0-660-A-2505
Rozwiązanie testu z matematyki (Matura 2025)
-
Zadanie 1 (0–1)
Treść: Liczba $(\sqrt{32}-2)^2$ jest równa
A. $16$ B. $18$ C. $30$ D. $34$
Odpowiedź: B. 18.
Uwaga: Przyjmując, że treść miała brzmieć $(\sqrt{32}-\sqrt{2})^{2}$:
$(\sqrt{32}-\sqrt{2})^{2} = (4\sqrt{2}-\sqrt{2})^{2} = (3\sqrt{2})^{2} = 9 \cdot 2 = 18$. Wtedy odp. B jest poprawna. -
Zadanie 2 (0–1)
Treść: Liczba $\dfrac{5^{12}+5^{13}+5^{14}}{5^{12}}$ jest równa
A. $30$ B. $31$ C. $5^{12}$ D. $5^{27}$
Odpowiedź: B. 31.
$\dfrac{5^{12}+5^{13}+5^{14}}{5^{12}} = \dfrac{5^{12}(1+5^1+5^2)}{5^{12}} = 1+5+25 = 31$. -
Zadanie 3 (0–1)
Treść: Liczba $\log_{3}108-2\log_{3}2$ jest równa
A. $3$ B. $9$ C. $\log_{3}104$ D. $2\log_{3}54$
Odpowiedź: A. 3.
$\log_{3}108-2\log_{3}2 = \log_{3}108 – \log_{3}(2^2) = \log_{3}108 – \log_{3}4 = \log_{3}\left(\frac{108}{4}\right) = \log_{3}27 = 3$. -
Zadanie 4 (0–1)
Treść: Dla każdej liczby rzeczywistej $x$ wartość wyrażenia $(3x+2)^{2}-(2x-3)^{2}$ jest równa
A. $5x^{2}-5$ B. $5x^{2}+13$ C. $5x^{2}+24x-5$ D. $5x^{2}+24x-13$
Odpowiedź: C. $5x^{2}+24x-5$.
$(3x+2)^{2}-(2x-3)^{2} = (9x^2 + 12x + 4) – (4x^2 – 12x + 9)$
$= 9x^2 + 12x + 4 – 4x^2 + 12x – 9$
$= 5x^2 + 24x – 5$. -
Zadanie 5 (0–2)
Treść: Wykaż, że dla każdej nieparzystej liczby naturalnej $n$ liczba $3n^{2}+2n+7$ jest podzielna przez 4.
Rozwiązanie:
Niech $n$ będzie nieparzystą liczbą naturalną. Wtedy $n$ można zapisać w postaci $n=2k+1$, gdzie $k$ jest liczbą całkowitą nieujemną ($k \ge 0$).
Podstawiamy $n=2k+1$ do wyrażenia:
$$ \begin{aligned} 3n^{2}+2n+7 &= 3(2k+1)^{2}+2(2k+1)+7 \\ &= 3(4k^{2}+4k+1)+4k+2+7 \\ &= 12k^{2}+12k+3+4k+2+7 \\ &= 12k^{2}+16k+12 \\ &= 4(3k^{2}+4k+3) \end{aligned} $$Ponieważ $k$ jest liczbą całkowitą, wyrażenie $3k^{2}+4k+3$ również jest liczbą całkowitą. Zatem całe wyrażenie $3n^{2}+2n+7$ jest iloczynem liczby 4 i liczby całkowitej $3k^{2}+4k+3$, co oznacza, że jest podzielne przez 4. ■
-
Zadanie 6 (0–1)
Treść: Rozwiąż nierówność $3-2(1-2x)\ge 2x-17$.
Odpowiedź: $x\ge -9$.
$3 – 2 + 4x \ge 2x – 17$
$1 + 4x \ge 2x – 17$
$4x – 2x \ge -17 – 1$
$2x \ge -18$
$x \ge -9$.(Poprawny rysunek: oś liczbowa z zaznaczoną kropką zamalowaną na $-9$ i strzałką w prawo – Rysunek C).
-
Zadanie 7 (0–1)
Treść: Równanie $2x(x+3)(x^{2}+25)=0$ ma
A. dwa rozwiązania: $-3$ i $0$.
B. dwa rozwiązania: $-3$ i $2$.
C. trzy rozwiązania: $-5$, $-3$ i $0$.
D. cztery rozwiązania: $-5$, $-3$, $0$, $5$.
Odpowiedź: A.
Iloczyn jest równy zero, gdy co najmniej jeden z czynników jest równy zero.
$2x = 0 \implies x = 0$
$x+3 = 0 \implies x = -3$
$x^2+25 = 0 \implies x^2 = -25$. To równanie nie ma rozwiązań rzeczywistych.
Zatem rozwiązania to $x=0$ i $x=-3$. -
Zadanie 8 (0–1)
Treść: Dla $x\ne -2,0$ wartość wyrażenia $\dfrac{x^{2}+x}{x^{2}+4x+4}\cdot\dfrac{x+2}{x}$ jest równa
A. $\dfrac{x+2}{4x+4}$ B. $\dfrac{x+1}{4x+5}$ C. $\dfrac{x+1}{x+2}$ D. $\dfrac{2x}{x+2}$
Odpowiedź: C.
$\dfrac{x^{2}+x}{x^{2}+4x+4}\cdot\dfrac{x+2}{x} = \dfrac{x(x+1)}{(x+2)^2}\cdot\dfrac{x+2}{x}$
Dla $x\ne -2,0$:
$= \dfrac{\cancel{x}(x+1)}{\cancel{(x+2)^2}^{\,x+2}}\cdot\dfrac{\cancel{x+2}}{\cancel{x}} = \dfrac{x+1}{x+2}$. -
Zadanie 9 (0–2)
Treść: Z budżetu 1 200 000 zł przyznano środki zespołom A i B. W I półroczu wydano łącznie 146 700 zł. W tym okresie zespół A wydał 13% swoich środków, a zespół B wydał 11% swoich środków. Oblicz kwotę przyznaną zespołowi A.
Rozwiązanie:
Niech $a$ – kwota dla zespołu A, $b$ – kwota dla zespołu B.
$$ \begin{cases} a+b = 1\,200\,000 \\ 0.13a + 0.11b = 146\,700 \end{cases} $$Z pierwszego równania: $b = 1\,200\,000 – a$. Podstawiamy do drugiego:
$$ \begin{aligned} 0.13a + 0.11(1\,200\,000 – a) &= 146\,700 \\ 0.13a + 132\,000 – 0.11a &= 146\,700 \\ 0.02a &= 146\,700 – 132\,000 \\ 0.02a &= 14\,700 \quad / : 0.02 \\ a &= 735\,000 \end{aligned} $$Odpowiedź: 735 000 zł.
-
Zadanie 10 (0–2)
Treść: Rozwiąż nierówność $3(2x^{2}+1)<11x$.
Rozwiązanie:
$6x^{2}+3 < 11x$
$6x^{2}-11x+3 < 0$.
Szukamy pierwiastków równania kwadratowego $6x^{2}-11x+3=0$:
$\Delta = (-11)^2 – 4 \cdot 6 \cdot 3 = 121 – 72 = 49$.
$\sqrt{\Delta} = 7$.
$x_{1} = \dfrac{-(-11) – 7}{2 \cdot 6} = \dfrac{11-7}{12} = \dfrac{4}{12} = \dfrac{1}{3}$.
$x_{2} = \dfrac{-(-11) + 7}{2 \cdot 6} = \dfrac{11+7}{12} = \dfrac{18}{12} = \dfrac{3}{2}$.
Parabola $y=6x^2-11x+3$ ma ramiona skierowane w górę (bo $a=6>0$). Wartości ujemne funkcja przyjmuje między pierwiastkami.
Zatem $x \in (\frac{1}{3}, \frac{3}{2})$.Odpowiedź: $x \in \boxed{\left(\frac{1}{3}, \frac{3}{2}\right)}$.
-
Zadanie 11 (0–4)
Treść: Funkcja $f$ jest określona wzorem: $$ f(x)= \begin{cases} x+5, & \text{dla } x\in[-4,-2], \\ 3, & \text{dla } x\in(-2,2], \\ -3x+9, & \text{dla } x\in(2,4). \end{cases} $$ Uzupełnij zdania.
Rozwiązanie i odpowiedzi:
a) Dziedziną funkcji $f$ jest zbiór $D_f = [-4, -2] \cup (-2, 2] \cup (2, 4) = \boxed{[-4, 4)}$.
b) Zbiorem wartości funkcji $f$ jest zbiór $ZW_f$:
Dla $x \in [-4, -2]$, $f(x)=x+5$. Wartości od $f(-4)=-4+5=1$ do $f(-2)=-2+5=3$. Zbiór wartości to $[1, 3]$.
Dla $x \in (-2, 2]$, $f(x)=3$. Zbiór wartości to $\{3\}$.
Dla $x \in (2, 4)$, $f(x)=-3x+9$. Wartości od $f(2)=-3(2)+9=3$ (ale $x>2$) do $f(4)=-3(4)+9=-3$ (ale $x<4$). Zbiór wartości to $(-3, 3)$.
Łączny zbiór wartości to $(-3, 3] \cup \{3\} \cup [1, 3] = \boxed{(-3, 3]}$.c) Funkcja $f$ przyjmuje wartości dodatnie ($f(x) > 0$) dla $x$ należących do zbioru:
Dla $x+5 > 0 \implies x > -5$. W dziedzinie $[-4, -2]$ warunek jest spełniony. Zbiór: $[-4, -2]$.
Dla $f(x)=3$, wartość jest dodatnia. Zbiór: $(-2, 2]$.
Dla $-3x+9 > 0 \implies -3x > -9 \implies x < 3$. W dziedzinie $(2, 4)$ warunek spełniony dla $(2, 3)$.
Łączny zbiór to $[-4, -2] \cup (-2, 2] \cup (2, 3) = \boxed{[-4, 3)}$.d) Równanie $f(x)=3$ jest spełnione dla $x$ należących do zbioru:
$x+5=3 \implies x = -2$. Należy do $[-4, -2]$.
$f(x)=3$ dla $x \in (-2, 2]$.
$-3x+9=3 \implies -3x = -6 \implies x=2$. Nie należy do $(2, 4)$.
Rozwiązania to $x=-2$ oraz przedział $(-2, 2]$. Łącznie: $\boxed{[-2, 2]}$. -
Zadanie 12 (3 pkt)
12.1 (0–2)
Treść: Parabola o wierzchołku w punkcie $W=(3,6)$ przechodzi przez punkt $P=(0,3)$. Wyznacz wzór tej funkcji w postaci kanonicznej.
Rozwiązanie:
Postać kanoniczna funkcji kwadratowej: $f(x)=a(x-p)^2+q$, gdzie $(p,q)$ to współrzędne wierzchołka.
Tutaj $p=3, q=6$, więc $f(x)=a(x-3)^2+6$.
Parabola przechodzi przez $P=(0,3)$, więc $f(0)=3$. Podstawiamy:
$3 = a(0-3)^2 + 6$
$3 = a(-3)^2 + 6$
$3 = 9a + 6$
$-3 = 9a$
$a = -\frac{3}{9} = -\frac{1}{3}$.
Odpowiedź: $f(x)=-\dfrac{1}{3}(x-3)^{2}+6$.
12.2 (0–1)
Treść: Osią symetrii paraboli opisanej w zadaniu 12.1 jest prosta o równaniu:
A. $x=3$ B. $y=3$ C. $x=6$ D. $y=6$
Odpowiedź: A. $x=3$. (Oś symetrii przechodzi przez pierwszą współrzędną wierzchołka).
12.3 (0–1)
Treść: Rozważmy funkcję $g(x)=f(x)-3$, gdzie $f$ jest funkcją z zadania 12.1. Oblicz sumę miejsc zerowych funkcji $g$.
Rozwiązanie:
Szukamy $x$ takich, że $g(x)=0$, czyli $f(x)-3=0$, a więc $f(x)=3$.
$-\dfrac{1}{3}(x-3)^{2}+6 = 3$
$-\dfrac{1}{3}(x-3)^{2} = -3 \quad / \cdot (-3)$
$(x-3)^{2} = 9$
$x-3 = 3$ lub $x-3 = -3$
$x_1 = 6$ lub $x_2 = 0$.
Suma miejsc zerowych: $x_1 + x_2 = 6 + 0 = 6$.Odpowiedź: Suma miejsc zerowych wynosi 6.
-
Zadanie 13 (0–1)
Treść: Funkcja liniowa $f(x)=(3-m)x-4$ nie ma miejsca zerowego, gdy
A. $m=0$ B. $m=4$ C. $m=3$ D. $m=-3$
Odpowiedź: C. $m=3$.
Funkcja liniowa $f(x)=ax+b$ nie ma miejsca zerowego, gdy jest funkcją stałą różną od zera, czyli gdy $a=0$ i $b \ne 0$.
Tutaj $a = 3-m$ i $b = -4$. Warunek $b \ne 0$ jest spełniony ($-4 \ne 0$).
Warunek $a=0$ oznacza $3-m=0$, czyli $m=3$. -
Zadanie 14 (0–2)
Treść: Dany jest ciąg $(a_n)$ określony wzorem $a_n = n^2 – 2n + 3$ dla każdej liczby naturalnej $n \ge 1$.
14.1 Trzeci wyraz tego ciągu jest równy:
A. $3$ B. $6$ C. $9$ D. $11$
Odpowiedź: B. 6.
$a_3 = 3^2 – 2(3) + 3 = 9 – 6 + 3 = 6$.14.2 Oceń prawdziwość podanych zdań.
1. Ciąg $(a_n)$ jest ciągiem arytmetycznym. P / F
2. Ciąg $(a_n)$ jest ciągiem geometrycznym. P / F
Odpowiedź: 1. F, 2. F.
$a_1 = 1^2 – 2(1) + 3 = 1 – 2 + 3 = 2$.
$a_2 = 2^2 – 2(2) + 3 = 4 – 4 + 3 = 3$.
$a_3 = 6$.
$a_4 = 4^2 – 2(4) + 3 = 16 – 8 + 3 = 11$.
Różnice: $a_2-a_1 = 1$, $a_3-a_2 = 3$. Różnice nie są stałe, więc nie jest arytmetyczny.
Ilorazy: $a_2/a_1 = 3/2$, $a_3/a_2 = 6/3 = 2$. Ilorazy nie są stałe, więc nie jest geometryczny. -
Zadanie 15 (0–3)
Treść: Wyznacz wszystkie wartości $m$, dla których ciąg $(2m+11, m^{2}+3, 5-m)$ jest arytmetyczny i malejący.
Rozwiązanie:
Warunek ciągu arytmetycznego: wyraz środkowy jest średnią arytmetyczną wyrazów sąsiednich.
$m^2+3 = \dfrac{(2m+11) + (5-m)}{2}$
$2(m^2+3) = m + 16$
$2m^2+6 = m + 16$
$2m^2 – m – 10 = 0$.
Obliczamy pierwiastki: $\Delta = (-1)^2 – 4(2)(-10) = 1 + 80 = 81$. $\sqrt{\Delta}=9$.
$m_1 = \dfrac{-(-1) – 9}{2 \cdot 2} = \dfrac{1-9}{4} = \dfrac{-8}{4} = -2$.
$m_2 = \dfrac{-(-1) + 9}{2 \cdot 2} = \dfrac{1+9}{4} = \dfrac{10}{4} = 2.5$.
Sprawdzamy warunek ciągu malejącego ($a_1 > a_2 > a_3$).
Przypadek 1: $m=-2$.
$a_1 = 2(-2)+11 = -4+11 = 7$.
$a_2 = (-2)^2+3 = 4+3 = 7$.
$a_3 = 5-(-2) = 5+2 = 7$.
Ciąg $(7, 7, 7)$ jest arytmetyczny (stały), ale nie jest malejący. $m=-2$ odpada.
Przypadek 2: $m=2.5 = \frac{5}{2}$.
$a_1 = 2(2.5)+11 = 5+11 = 16$.
$a_2 = (2.5)^2+3 = 6.25+3 = 9.25$.
$a_3 = 5-2.5 = 2.5$.
Ciąg $(16, 9.25, 2.5)$. Sprawdzamy $16 > 9.25 > 2.5$. Warunek spełniony.Odpowiedź: $m=\dfrac{5}{2}$.
-
Zadanie 16 (0–1)
Treść: W ciągu geometrycznym $(a_n)$ dane są $a_1=16$ i $q=-\frac{1}{2}$. Czwarty wyraz tego ciągu jest równy:
A. $-2$ B. $-1$ C. $1$ D. $2$
Odpowiedź: A. -2.
$a_4 = a_1 \cdot q^{4-1} = a_1 \cdot q^3 = 16 \cdot (-\frac{1}{2})^3 = 16 \cdot (-\frac{1}{8}) = -2$. -
Zadanie 17 (0–1)
Treść: Dla kąta ostrego $\alpha$ spełniony jest warunek $\sqrt{3}\tan\alpha=2\sin\alpha$. Wtedy
A. $\cos\alpha = \frac{1}{2}$ B. $\cos\alpha = \frac{1}{\sqrt{3}}$ C. $\cos\alpha = \frac{\sqrt{3}}{2}$ D. $\cos\alpha = \frac{2}{\sqrt{3}}$
Odpowiedź: C.
$\sqrt{3} \dfrac{\sin\alpha}{\cos\alpha} = 2\sin\alpha$.
Ponieważ $\alpha$ jest ostry, $\sin\alpha \ne 0$. Możemy podzielić przez $\sin\alpha$.
$\dfrac{\sqrt{3}}{\cos\alpha} = 2 \implies 2\cos\alpha = \sqrt{3} \implies \cos\alpha = \dfrac{\sqrt{3}}{2}$. -
Zadanie 18 (0–2)
Treść: W trójkącie prostokątnym $ABC$ przyprostokątne mają długości $AB=6, AC=4$. Bok $BC$ ma długość $\sqrt{52}=2\sqrt{13}$. Niech $\alpha = \angle ABC$ i $\beta = \angle ACB$.
18.1 Wartość $\tan\alpha$ jest równa:
A. $\frac{2}{3}$ B. $\frac{3}{2}$ C. $\frac{2}{\sqrt{13}}$ D. $\frac{4}{\sqrt{52}}$
Odpowiedź: A. $\frac{2}{3}$.
$\tan\alpha = \tan(\angle ABC) = \dfrac{\text{przyprostokątna przeciwległa}}{\text{przyprostokątna przyległa}} = \dfrac{AC}{AB} = \dfrac{4}{6} = \dfrac{2}{3}$.18.2 Wartość $\sin\beta$ jest równa:
A. $\frac{3}{\sqrt{13}}$ B. $\frac{6}{2\sqrt{13}}$ C. $\frac{4}{6}$ D. $\frac{6}{\sqrt{52}}$
Odpowiedź: A.
$\sin\beta = \sin(\angle ACB) = \dfrac{\text{przyprostokątna przeciwległa}}{\text{przeciwprostokątna}} = \dfrac{AB}{BC} = \dfrac{6}{2\sqrt{13}} = \dfrac{3}{\sqrt{13}}$. -
Zadanie 19 (0–1)
Treść: Punkt $O$ jest środkiem okręgu. Miara kąta $\alpha$ (zaznaczonego na rysunku) jest równa 50°. Jaką miarę ma kąt $\beta = \angle ABO$?
(Rysunek przedstawia okrąg ze środkiem O, punktami A i B na okręgu, oraz punkt C poza okręgiem taki, że odcinki CA i CB są styczne do okręgu w punktach A i B. Kąt ACB ma miarę $\alpha = 50^{\circ}$. Kąt ABO to $\beta$.)
A. $20^{\circ}$ B. $25^{\circ}$ C. $40^{\circ}$ D. $50^{\circ}$
Odpowiedź: B. 25°.
Promienie $OA$ i $OB$ są prostopadłe do stycznych $CA$ i $CB$. Zatem $\angle OAC = \angle OBC = 90^{\circ}$.
W czworokącie $OACB$ suma kątów wynosi $360^{\circ}$.
$\angle AOB + \angle OAC + \angle ACB + \angle OBC = 360^{\circ}$
$\angle AOB + 90^{\circ} + 50^{\circ} + 90^{\circ} = 360^{\circ}$
$\angle AOB + 230^{\circ} = 360^{\circ} \implies \angle AOB = 130^{\circ}$.
Trójkąt $OAB$ jest równoramienny ($OA=OB=$ promień). Kąty przy podstawie są równe: $\angle OAB = \angle OBA = \beta$.
Suma kątów w $\triangle OAB$: $\angle AOB + \angle OAB + \angle OBA = 180^{\circ}$
$130^{\circ} + \beta + \beta = 180^{\circ}$
$2\beta = 50^{\circ} \implies \beta = 25^{\circ}$. -
Zadanie 20 (0–1)
Treść: W trójkącie $ABC$ punkt $D$ leży na boku $BC$. Odcinek $AD$ ma długość 3. Kąty $BAD$ i $CAD$ są równe ($\angle BAD = \angle CAD = \alpha$), $\angle ADC = 90^{\circ}$. Wiadomo, że $\sin\alpha = \frac{3}{5}$. Oblicz długość $BD$.
(Rysunek: Trójkąt ABC, D na BC, AD jest wysokością i dwusieczną kąta BAC).
A. $2$ B. $2,25$ C. $2,5$ D. $3$
Odpowiedź: B. 2,25.
W trójkącie prostokątnym $ADC$ mamy $\angle CAD = \alpha$.
$\sin\alpha = \frac{CD}{AC} = \frac{3}{5}$.
$\cos\alpha = \frac{AD}{AC} = \sqrt{1-\sin^2\alpha} = \sqrt{1 – (\frac{3}{5})^2} = \sqrt{1-\frac{9}{25}} = \sqrt{\frac{16}{25}} = \frac{4}{5}$.
Zatem $\frac{3}{AC} = \frac{4}{5} \implies AC = \frac{15}{4}$.
W trójkącie prostokątnym $ADB$ mamy $\angle BAD = \alpha$.
$\tan\alpha = \frac{BD}{AD}$.
Potrzebujemy $\tan\alpha = \frac{\sin\alpha}{\cos\alpha} = \frac{3/5}{4/5} = \frac{3}{4}$.
$\frac{BD}{AD} = \frac{3}{4} \implies \frac{BD}{3} = \frac{3}{4} \implies BD = \frac{9}{4} = 2.25$. -
Zadanie 21 (0–1)
Treść: W trójkącie równobocznym $ABC$ o boku 6 cm poprowadzono wysokość $CD$. Oceń prawdziwość zdań.
1. Trójkąt $ADC$ jest równoramienny. P / F
2. Pole trójkąta $ADC$ wynosi $9\sqrt{3}\ \text{cm}^2$. P / F
Odpowiedź: 1. F, 2. F.
1. W $\triangle ADC$: $AC=6$, $AD=3$ (bo D to środek AB), $CD = \frac{6\sqrt{3}}{2} = 3\sqrt{3}$. Boki mają różne długości $(6, 3, 3\sqrt{3})$, więc nie jest równoramienny. (F)
2. Pole $\triangle ABC = \frac{a^2\sqrt{3}}{4} = \frac{6^2\sqrt{3}}{4} = \frac{36\sqrt{3}}{4} = 9\sqrt{3}$. Wysokość $CD$ dzieli trójkąt $ABC$ na dwa przystające trójkąty prostokątne $ADC$ i $BDC$. Pole $\triangle ADC = \frac{1}{2} \cdot \text{Pole } \triangle ABC = \frac{1}{2} \cdot 9\sqrt{3} = 4.5\sqrt{3}$. (F) -
Zadanie 22 (0–1)
Treść: Pole kwadratu jest równe 50. Przekątna tego kwadratu ma długość:
A. $5$ B. $5\sqrt{2}$ C. $10$ D. $10\sqrt{2}$
Odpowiedź: C. 10.
Pole $P=a^2=50$, gdzie $a$ to bok kwadratu. $a = \sqrt{50} = 5\sqrt{2}$.
Przekątna $d = a\sqrt{2} = (5\sqrt{2})\sqrt{2} = 5 \cdot 2 = 10$.
Alternatywnie: $P = \frac{d^2}{2}$. $50 = \frac{d^2}{2} \implies d^2 = 100 \implies d=10$ (bo $d>0$). -
Zadanie 23 (0–1)
Treść: Proste o równaniach $y=(m-1)x+2$ oraz $y=-3x+m$ są równoległe, gdy
A. $m=4$ B. $m=-2$ C. $m=-4$ D. $m=2$
Odpowiedź: B. $m=-2$.
Proste są równoległe, gdy ich współczynniki kierunkowe są równe.
$m-1 = -3 \implies m = -3+1 = -2$. -
Zadanie 24 (0–1)
Treść: Środkiem okręgu o równaniu $x^2-4x+y^2-8y=0$ jest punkt $S=(2,4)$. Promień tego okręgu jest równy:
A. $2\sqrt{10}$ B. $\sqrt{20}$ C. $\sqrt{10}$ D. $20$
Odpowiedź: B. $\sqrt{20}$.
Przekształcamy równanie do postaci kanonicznej $(x-a)^2 + (y-b)^2 = r^2$:
$(x^2-4x) + (y^2-8y) = 0$
$(x^2-4x+4) – 4 + (y^2-8y+16) – 16 = 0$
$(x-2)^2 + (y-4)^2 – 20 = 0$
$(x-2)^2 + (y-4)^2 = 20$.
Zatem $r^2 = 20$, a $r = \sqrt{20}$. -
Zadanie 25 (0–3)
Treść: Tworząca stożka ma długość $l=8$, a kąt rozwarcia stożka ma miarę $\varphi=120^{\circ}$. Oblicz objętość stożka.
Rozwiązanie:
Przekrój osiowy stożka jest trójkątem równoramiennym o ramionach $l=8$ i kącie między ramionami $\varphi=120^{\circ}$. Wysokość stożka $h$ dzieli ten kąt na pół ($60^{\circ}$) i tworzy trójkąt prostokątny z promieniem podstawy $r$ i tworzącą $l$.
W tym trójkącie prostokątnym:
$\sin(60^{\circ}) = \frac{r}{l} \implies r = l \sin(60^{\circ}) = 8 \cdot \frac{\sqrt{3}}{2} = 4\sqrt{3}$.
$\cos(60^{\circ}) = \frac{h}{l} \implies h = l \cos(60^{\circ}) = 8 \cdot \frac{1}{2} = 4$.
Objętość stożka $V = \frac{1}{3}\pi r^2 h$.
$V = \frac{1}{3}\pi (4\sqrt{3})^2 \cdot 4 = \frac{1}{3}\pi (16 \cdot 3) \cdot 4 = \frac{1}{3}\pi \cdot 48 \cdot 4 = \pi \cdot 16 \cdot 4 = 64\pi$.Odpowiedź: $V=64\pi$.
-
Zadanie 26 (0–1)
Treść: Krawędź sześcianu ma długość 9. Przekątna tego sześcianu ma długość:
A. $9\sqrt{3}$ B. $9\sqrt{2}$ C. $27$ D. $81\sqrt{3}$
Odpowiedź: A. $9\sqrt{3}$.
Przekątna sześcianu o krawędzi $a$ ma długość $d=a\sqrt{3}$.
Dla $a=9$, $d=9\sqrt{3}$. -
Zadanie 27 (0–1)
Treść: Ile jest wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych, których obie cyfry są mniejsze od 5?
A. $16$ B. $20$ C. $25$ D. $30$
Odpowiedź: A. 16.
Cyfry mniejsze od 5 to $\{0, 1, 2, 3, 4\}$.
Liczba dwucyfrowa ma postać $XY$, gdzie $X$ to cyfra dziesiątek, $Y$ to cyfra jedności.
Warunki: $X \in \{0,1,2,3,4\}$, $Y \in \{0,1,2,3,4\}$, oraz $X \ne 0$ (bo liczba jest dwucyfrowa).
Możliwe wartości dla $X$: $\{1, 2, 3, 4\}$ (4 możliwości).
Możliwe wartości dla $Y$: $\{0, 1, 2, 3, 4\}$ (5 możliwości).
Liczba takich liczb: $4 \times 5 = 20$.Odpowiedź: B. 20.
-
Zadanie 28 (0–1)
Treść: Rzucamy dwa razy symetryczną sześcienną kostką. Jakie jest prawdopodobieństwo, że suma oczek będzie równa 3?
A. $\frac{1}{12}$ B. $\frac{1}{18}$ C. $\frac{1}{9}$ D. $\frac{1}{6}$
Odpowiedź: B. $\frac{1}{18}$.
Wszystkich możliwych wyników jest $|\Omega| = 6 \times 6 = 36$.
Zdarzenia sprzyjające (suma oczek równa 3): $A = \{(1, 2), (2, 1)\}$.
Liczba zdarzeń sprzyjających: $|A|=2$.
Prawdopodobieństwo: $P(A) = \frac{|A|}{|\Omega|} = \frac{2}{36} = \frac{1}{18}$. -
Zadanie 29 (0–1)
Treść: Średnia arytmetyczna liczb $x, y, z$ wynosi 4. Ile wynosi średnia arytmetyczna liczb $x+1, y+2, z+3$?
A. $4$ B. $5$ C. $6$ D. $7$
Odpowiedź: C. 6.
Wiemy, że $\frac{x+y+z}{3} = 4$, czyli $x+y+z = 12$.
Szukamy średniej: $\frac{(x+1)+(y+2)+(z+3)}{3} = \frac{x+y+z+1+2+3}{3} = \frac{(x+y+z)+6}{3}$.
Podstawiamy $x+y+z=12$: $\frac{12+6}{3} = \frac{18}{3} = 6$. -
Zadanie 30 (0–2)
Treść: Na diagramie przedstawiono wyniki sprawdzianu z matematyki w klasie liczącej 24 uczniów. Wyznacz medianę i dominantę ocen.
(Diagram pokazuje: ocena 1 – 3 uczniów, ocena 2 – 3 uczniów, ocena 3 – 5 uczniów, ocena 4 – 4 uczniów, ocena 5 – 6 uczniów, ocena 6 – 3 uczniów).
Rozwiązanie:
Oceny uporządkowane rosnąco:
$\underbrace{1, 1, 1}_{3}, \underbrace{2, 2, 2}_{3}, \underbrace{3, 3, 3, 3, 3}_{5}, \underbrace{4, 4, 4, 4}_{4}, \underbrace{5, 5, 5, 5, 5, 5}_{6}, \underbrace{6, 6, 6}_{3}$Liczba uczniów: $N=24$ (parzysta).
Mediana to średnia arytmetyczna dwóch środkowych wyników: 12-tego i 13-tego.
Pierwsze $3+3+5 = 11$ ocen to 1, 2, 3.
12-ta ocena to 4.
13-ta ocena to 4 (bo oceny 4 są na pozycjach 12, 13, 14, 15).
Mediana = $\frac{4+4}{2} = 4$.Dominanta to najczęściej występująca ocena. Ocena 5 występuje najczęściej (6 razy).
Dominanta = 5.Odpowiedź: Mediana = 4, Dominanta = 5.
-
Zadanie 31 (0–4)
Treść: Rozważamy prostopadłościany, w których podstawa $ABCD$ jest kwadratem o boku $x$, a krawędź boczna $BF$ ma długość $11-x$. Przyjmujemy, że $0
Rozwiązanie:
Oznaczenia krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka (np. B):
$a = AB = x$ (krawędź podstawy)
$b = BC = x$ (krawędź podstawy, bo podstawa jest kwadratem)
$c = BF = 11-x$ (krawędź boczna / wysokość)Pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu: $P_c = 2(ab + ac + bc)$.
$$ \begin{aligned} P(x) &= 2(x \cdot x + x(11-x) + x(11-x)) \\ &= 2(x^2 + 11x – x^2 + 11x – x^2) \\ &= 2(-x^2 + 22x) \\ P(x) &= -2x^2 + 44x \end{aligned} $$Funkcja $P(x)=-2x^2 + 44x$ jest funkcją kwadratową, której wykresem jest parabola z ramionami skierowanymi w dół (bo $a=-2<0$). Osiąga ona wartość maksymalną w wierzchołku.
Pierwsza współrzędna wierzchołka paraboli $y=ax^2+bx+c$ to $x_w = -\frac{b}{2a}$.
$x_w = -\frac{44}{2 \cdot (-2)} = -\frac{44}{-4} = 11$.
Jednak dziedziną funkcji jest przedział $x \in (0, 11)$. Ponieważ wierzchołek $x_w = 11$ leży na krańcu dziedziny (poza nią), a ramiona paraboli są skierowane w dół, funkcja $P(x)$ jest rosnąca w całej dziedzinie $(0, 11)$. Oznacza to, że nie osiąga wartości maksymalnej wewnątrz tego przedziału. Im $x$ jest bliższe 11, tym pole jest większe.
Uwaga: Sprawdźmy, czy na pewno podstawa jest kwadratem o boku x. Jeśli jedna krawędź podstawy to x, a druga to 4 (jak w Twoim rozwiązaniu zadania 31), to:
$a=x, b=4, c=11-x$.
$P(x) = 2(ab+ac+bc) = 2(x \cdot 4 + x(11-x) + 4(11-x))$
$P(x) = 2(4x + 11x – x^2 + 44 – 4x)$
$P(x) = 2(-x^2 + 11x + 44) = -2x^2 + 22x + 88$.
Wierzchołek: $x_w = -\frac{b}{2a} = -\frac{22}{2(-2)} = -\frac{22}{-4} = 5.5$.
Wartość $x=5.5$ należy do dziedziny $(0, 11)$. Ponieważ parabola ma ramiona w dół, w wierzchołku osiąga maksimum.Odpowiedź (przy założeniu podstawy $x \times 4$ jak w Twoim rozwiązaniu):
Wzór funkcji: $P(x)=-2x^{2}+22x+88$ dla $x\in(0,11)$.
Pole jest największe dla $x=5,5$.Odpowiedź (przy założeniu podstawy $x \times x$ jak sugeruje treść „podstawa ABCD jest kwadratem o boku x”):
Wzór funkcji: $P(x)=-2x^{2}+44x$ dla $x\in(0,11)$.
Funkcja nie osiąga wartości maksymalnej w podanej dziedzinie (jest rosnąca dla $x<11$).
Kalendarz maturzysty 2025
Wydarzenie | Termin |
---|---|
Egzaminy pisemne | 5–22 maja |
Egzaminy ustne | 9–24 maja |
Terminy dodatkowe (pisemne) | 3–17 czerwca |
Ogłoszenie wyników | 8 lipca |
Sesja poprawkowa | 19 sierpnia (pisemny) / 20 sierpnia (ustny) |
Wyniki poprawek | 10 września |
[…] ARKUSZE I ODPOWIEDZI ZNAJDZIESZ TUTAJ […]