Tunel na Zakopiance, znajdujący się pod Luboniem Małym, osiągnął 20-milionowy przejazd 3 maja 2025 roku. Pojazd, który dokonał tego przejazdu, zarejestrowano wieczorem. Od momentu otwarcia tunelu, do 4 maja 2025 roku, przejechało nim 20 040 692 pojazdów, co daje średnio 22,1 tys. pojazdów dziennie.
- Tunel na Zakopiance pod Luboniem Małym osiągnął 20-milionowy przejazd 3 maja 2025 roku.
- Od otwarcia tunelu do 4 maja 2025 roku przejechało nim 20 040 692 pojazdów, co daje średnio 22,1 tys. pojazdów dziennie.
- Rekord dziennej liczby pojazdów wyniósł 42 020, osiągnięty 1 maja 2025 roku, jednak największa dobowa liczba przejazdów to 44 497 z 22 września 2024 roku.
- Tunel został otwarty w listopadzie 2022 roku, po ponad pięciu latach budowy, a jego koszt wyniósł prawie miliard złotych.
- Tunel ma długość 2 058 metrów, składa się z dwóch naw i jest objęty stałym monitoringiem z 26 kamerami obrotowymi.
Rekordy ruchu
W czasie długiego weekendu padł również tegoroczny rekord dziennej liczby pojazdów przejeżdżających tą trasą. 1 maja 2025 roku pokonało go 42 020 pojazdów. Największa dobowa liczba przejazdów w historii tunelu nie uległa jednak zmianie. To wciąż wynik z 22 września 2024 roku, kiedy to tunelem przejechało 44 497 pojazdów.
Informacje o tunelu
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S7 jest dostępny dla kierowców od listopada 2022 roku, po ponad pięciu latach od rozpoczęcia drążenia. Koszt budowy obiektu wyniósł prawie miliard złotych. Drążenie tunelu prowadzone było przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, ze względów technologicznych i bezpieczeństwa.
Parametry techniczne
Tunel pod Luboniem Małym ma długość ponad 2 km (dokładnie 2 058 metrów) i składa się z dwóch naw. W każdej z nich znajdują się dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra oraz trzymetrowy pas awaryjny. Do niedawna tunel ten był najdłuższym tunelem pozamiejskim w Polsce, jednak w lipcu 2024 roku miano to odebrał mu tunel o długości 2,3 km w ciągu odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra.
Monitoring i bezpieczeństwo
Tunel na Zakopiance objęty jest stałym monitoringiem, który składa się z 26 kamer obrotowych, 30 kamer stałopozycyjnych oraz 114 kamer do wideodetekcji. System automatycznie wykrywa nietypowe zachowania, takie jak jazda na prąd czy zatrzymanie się pojazdu, i alarmuje operatora. Dodatkowo, w tunelu działa odcinkowy pomiar prędkości, a kierowcy zobowiązani są do jazdy z prędkością do 100 km/h.
Systemy alarmowe
Łączność alarmową oraz system ostrzegania pożarowego zapewniają 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Czujniki te biegną przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia 178 głośników, które emitują ostrzeżenia i polecenia w przypadku sytuacji alarmowych.
Charakter trasy
Warto zaznaczyć, że tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową. Ruch na tej trasie jest większy w weekendy, co związane jest z jej charakterem turystycznym. Na natężenie ruchu wpływają również pora roku, kalendarz świąt oraz warunki pogodowe.