- Tunel na Zakopiance osiągnął 20-milionowy przejazd 3 maja 2025 roku.
- Rekord dziennej liczby pojazdów wyniósł 42 020 1 maja 2025 roku.
- Tunel ma długość 2 058 metrów i kosztował prawie miliard złotych.
- Obiekt jest monitorowany przez 26 kamer obrotowych i 30 kamer stałopozycyjnych.
- W tunelu znajduje się 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych oraz 240 czujników dymu.
Tunel na Zakopiance, znajdujący się pod Luboniem Małym, osiągnął 20-milionowy przejazd 3 maja 2025 roku, a łączna liczba pojazdów, które nim przejechały, wynosi 20 040 692 do 4 maja 2025 roku.
Rekordy przejazdów
W czasie długiego weekendu, który rozpoczął się 1 maja, padł tegoroczny rekord dziennej liczby pojazdów przejeżdżających przez tunel. Tego dnia trasę pokonało 42 020 pojazdów. Największa dobowa liczba przejazdów w historii tunelu, wynosząca 44 497 pojazdów, została zarejestrowana 22 września 2024 roku.
Informacje o tunelu
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S7 jest dostępny dla kierowców od listopada 2022 roku, po ponad pięciu latach od rozpoczęcia drążenia. Całkowity koszt budowy obiektu wyniósł prawie miliard złotych. Tunel ma długość 2 058 metrów i składa się z dwóch naw, w każdej z nich znajdują się dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra oraz trzymetrowy pas awaryjny.
Monitoring i bezpieczeństwo
Obiekt jest objęty stałym monitoringiem, który składa się z 26 kamer obrotowych, 30 kamer stałopozycyjnych oraz 114 kamer do wideodetekcji. System ten automatycznie wykrywa nietypowe zachowania, takie jak jazda na prąd czy zatrzymanie się samochodu, i alarmuje operatora. Dodatkowo, w tunelu działa odcinkowy pomiar prędkości, a kierowcy zobowiązani są do jazdy z prędkością do 100 km/h.
Systemy alarmowe
Łączność alarmową oraz system ostrzegania pożarowego zapewniają 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Te ostatnie są zamontowane wzdłuż całej długości obydwu naw tunelu. W sumie w obiekcie znajduje się 178 głośników, które służą do przekazywania ostrzeżeń i poleceń w sytuacjach alarmowych.