Producenci samochodów, którzy umieszczają kluczowe elementy sterujące głęboko w menu ekranów dotykowych, mogą w przyszłym roku stracić na ocenach bezpieczeństwa w Europie. Od stycznia 2026 roku organizacja EuroNCAP wprowadzi zmiany, które zmotywują producentów do stosowania fizycznych przycisków, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach.
- EuroNCAP wprowadza nowe kryteria oceny bezpieczeństwa od stycznia 2026 roku.
- Producenci samochodów będą musieli stosować fizyczne elementy sterujące, aby uzyskać wysokie oceny bezpieczeństwa.
- Nowe wytyczne mają na celu zminimalizowanie rozproszenia uwagi kierowców podczas jazdy.
- Podstawowe funkcje, takie jak wycieraczki i kierunkowskazy, powinny być obsługiwane analogowo, a nie cyfrowo.
- Niektórzy producenci, jak Volkswagen, zaczynają wprowadzać fizyczne przyciski w nowych modelach samochodów.
Zmiany w EuroNCAP
EuroNCAP, europejska organizacja zajmująca się testowaniem bezpieczeństwa nowych samochodów, ogłosiła, że od stycznia 2026 roku wprowadzi nowe kryteria oceny. Producenci będą musieli stosować fizyczne, łatwe w użyciu elementy sterujące, aby uzyskać najwyższe oceny bezpieczeństwa. Dyrektor ds. rozwoju strategicznego EuroNCAP, Matthew Avery, podkreślił, że „producenci są na czołowej linii” i muszą „przywrócić przyciski”.
Bezpieczeństwo kierowców
Nowe wytyczne EuroNCAP mają na celu zminimalizowanie rozproszenia uwagi kierowców. Avery zaznaczył, że kierowcy nie powinni musieć „przesuwać, naciskać ani przełączać” elementów sterujących w trakcie jazdy. Podstawowe funkcje, takie jak wycieraczki, kierunkowskazy i światła awaryjne, powinny być aktywowane za pomocą analogowych środków, a nie cyfrowych.
Reakcja producentów
Niektórzy producenci samochodów zaczynają dostrzegać problem związany z nadmiernym uzależnieniem od ekranów dotykowych. Na przykład, szef designu Volkswagena, Andreas Mindt, ogłosił, że nowe modele będą wyposażone w fizyczne przyciski do regulacji głośności, ogrzewania siedzeń i innych funkcji. „Nie popełnimy już tego błędu” – zapewnił Mindt, odnosząc się do wcześniejszych modeli, które były krytykowane za złożoność obsługi.
Preferencje kierowców
Badania wykazują, że większość kierowców woli fizyczne przyciski od ekranów dotykowych. Z danych wynika, że 89% kierowców preferuje tradycyjne elementy sterujące. Wiele osób zauważa, że korzystanie z ekranów dotykowych podczas jazdy może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Wzrost liczby wypadków
Pomimo wprowadzenia zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, liczba wypadków śmiertelnych w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 21% w ciągu ostatnich 15 lat. W 2023 roku średnio 112 osób dziennie ginęło na drogach USA. Badania wykazały, że systemy infotainment w pojazdach mogą znacznie spowalniać reakcje kierowców, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Przyszłość technologii w samochodach
Producenci samochodów eksperymentują z technologią sztucznej inteligencji, aby poprawić systemy aktywacji głosowej, co mogłoby zredukować potrzebę korzystania z ekranów dotykowych. Jednakże, zdaniem ekspertów, wprowadzenie bardziej intuicyjnych rozwiązań wciąż pozostaje wyzwaniem.
Podsumowanie
W obliczu rosnącej liczby wypadków i preferencji kierowców, EuroNCAP planuje wprowadzenie bardziej rygorystycznych norm dotyczących elementów sterujących w samochodach. Producenci, tacy jak Volkswagen i Subaru, zaczynają wracać do fizycznych przycisków, co może być krokiem w stronę poprawy bezpieczeństwa na drogach.