- Przetargi na rozbudowę A2 rozpoczną się w drugiej połowie 2025 roku.
- Autostrada A2 zyska po trzy pasy ruchu w obu kierunkach na odcinku Łódź Północ - Pruszków.
- Codziennie z A2 korzysta od 50 do 100 tys. pojazdów, co podkreśla potrzebę rozbudowy.
- Przebudowa obejmie 92 km trasy, w tym modernizację węzła Łódź Północ.
- Rozbudowa A2 będzie wymagała szczegółowego planowania organizacji ruchu.
Plany rozbudowy autostrady A2 między Warszawą a Łodzią nabierają tempa, a pierwsze przetargi na inwestycję mają ruszyć w drugiej połowie 2025 roku, co ma na celu poprawę komfortu i przepustowości tej kluczowej trasy.
Zakres inwestycji
Docelowo autostrada A2 będzie miała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach na odcinku między węzłami Łódź Północ a Pruszków oraz po cztery pasy od Pruszkowa do węzła Konotopa. W ramach inwestycji zaplanowano również dodatkowe prace przy węźle Łódź Północ, gdzie trasa nie będzie poszerzana, ale zostanie tam wymieniona nawierzchnia oraz zamontowane nowe, energooszczędne oświetlenie.
Obciążenie trasy
Autostrada A2 na odcinku między Łodzią a Warszawą należy do najbardziej obciążonych tras w kraju. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, każdego dnia korzysta z niej od ponad 50 do nawet 100 tys. pojazdów, w zależności od lokalizacji i pory. Prognozy wskazują dalszy wzrost natężenia ruchu, co podkreśla znaczenie rozbudowy dla poprawy komfortu podróży.
Przebudowa i organizacja ruchu
Przebudowa autostrady A2 obejmie łącznie 92 kilometry trasy, z czego 89 km to odcinki, na których powstaną dodatkowe pasy ruchu, a pozostałe 3 km dotyczą modernizacji w rejonie węzła Łódź Północ. Po zakończeniu prac A2 stanie się bardziej komfortową i bezpieczną trasą do zachodniej granicy oraz kluczowym połączeniem z przyszłym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Wyzwania inwestycji
GDDKiA zaznacza, że rozbudowa A2 będzie jednym z najbardziej wymagających przedsięwzięć, głównie ze względu na konieczność prowadzenia prac przy utrzymaniu ruchu drogowego. Kluczowym założeniem jest zapewnienie kierowcom dwóch dostępnych pasów w obu kierunkach – zarówno do Warszawy, jak i Poznania – co wymaga szczegółowo zaplanowanej organizacji ruchu.