Picasso w świecie biznesu. Dlaczego powstają korporacyjne kolekcje sztuki

  • Wystawa Marka Rothko trwa w Paryżu od 18 października 2023 r. do 2 kwietnia 2024 r.
  • Korporacje, takie jak Microsoft i Deutsche Bank, wykorzystują sztukę do budowy swojego wizerunku.
  • Kolekcjonowanie sztuki przez firmy postrzegane jest jako inwestycja o niskim ryzyku.
  • Grażyna Kulczyk przeniosła swoją kolekcję do prywatnego muzeum w Szwajcarii, co zwiększyło jej znaczenie.
  • Przewiduje się, że sztuka będzie coraz częściej wykorzystywana w strategiach marketingowych korporacji.

W Paryżu trwa wystawa Marka Rothko, która jest częścią szerszej analizy roli sztuki w strategiach marketingowych korporacji, prowadzonej przez dr hab. Alicję Waszkiewicz-Raviv z Uniwersytetu Warszawskiego.

Wystawa Rothko w Paryżu

Instalacja wystawy Marka Rothko jest prezentowana w Fondation Louis Vuitton w Paryżu od 18 października 2023 r. do 2 kwietnia 2024 r. Wydarzenie to wpisuje się w kontekst rosnącej obecności sztuki w świecie biznesu.

Historia kolekcjonowania sztuki

Na początku XX wieku Gertrude Stein, amerykańska pisarka, wraz z bratem Leo, zaczęła nabywać dzieła sztuki od znajomych artystów w Paryżu. Obrazy Picassa, Matisse’a czy Cézanne’a, kupowane za kilkadziesiąt dolarów, dziś warte są miliony. W latach 60. syndykat z inicjatywy Davida Rockefellera wykupił kolekcję Stein, co zapoczątkowało trend korporacyjnego kolekcjonowania sztuki.

Rola sztuki w marketingu

Wielkie korporacje, takie jak Microsoft, BMW czy Deutsche Bank, dostrzegły w sztuce narzędzie do kształtowania wizerunku. Sztuka, jako prestiżowy element, pomaga w komunikacji wartości firmy. Prof. Waszkiewicz-Raviv zauważa, że „korporacyjne kolekcje sztuki to ciekawy fenomen w ramach komunikacji marketingowej”.

Przykład Deutsche Banku

Kolekcja sztuki Deutsche Banku, która obejmuje dzieła z różnych części świata, odzwierciedla globalny rozwój firmy. Bank wykorzystuje sztukę do komunikacji swoich wartości i budowy wizerunku. W siedzibie banku w Frankfurtcie prace artystów zdobią każde piętro bliźniaczych wież.

Inwestycje w sztukę

Kolekcjonowanie sztuki przez korporacje jest również postrzegane jako inwestycja o niskim ryzyku. Wybór miejsca ekspozycji często zależy od ulg podatkowych. Prof. Waszkiewicz-Raviv wskazuje, że „zmiana statusu kolekcji z korporacyjnej na prywatną” może wpłynąć na jej postrzeganie i lokalizację.

Przykład Grażyny Kulczyk

Grażyna Kulczyk, znana polska kolekcjonerska, przeniosła swoją kolekcję do prywatnego muzeum w Szwajcarii, co zwiększyło jej znaczenie jako mecenaski sztuki. Jej inicjatywa została doceniona przez Artnews i Artnet, które umieściły ją na liście 200 znaczących prywatnych kolekcjonerów sztuki.

Przyszłość sztuki w biznesie

Prof. Waszkiewicz-Raviv przewiduje, że korporacje będą coraz częściej sięgać po sztukę jako narzędzie marketingowe. Wzrost zamożności społeczeństwa oraz oczekiwania dotyczące odpowiedzialności społecznej firm mogą sprzyjać inwestycjom w sztukę.

Źródło: rp
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments