Prezydent Republiki Czeskiej Petr Pavel podpisał ustawę, która od 1 stycznia 2026 roku umożliwi pojazdom z systemem autonomicznej jazdy na poziomie 3 (L3) przejęcie kontroli nad sobą na wybranych odcinkach czeskich dróg, głównie na autostradach. Czechy stają się jednym z pierwszych krajów w Europie, które wprowadzają takie regulacje.
- Prezydent Czech podpisał ustawę o autonomicznej jeździe L3, obowiązującą od 1 stycznia 2026 roku.
- Ustawa pozwala na przejęcie kontroli przez pojazdy autonomiczne na wybranych odcinkach dróg, głównie autostradach.
- Kierowca musi pozostać czujny i ma 10 sekund na przejęcie kontroli w razie potrzeby.
- Odpowiedzialność za wypadki spoczywa na kierowcy tylko, jeśli nie udowodni, że pojazd prowadził się samodzielnie.
- Nowa ustawa ma na celu promowanie inwestycji w technologie i wzmocnienie konkurencyjności czeskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Warunki jazdy autonomicznej
Ustawa wprowadza możliwość jazdy w tzw. „automatyzacji warunkowej”, co oznacza, że samochód będzie odpowiedzialny za prowadzenie, ale kierowca musi pozostać czujny i gotowy do przejęcia kontroli. W przypadku potrzeby, kierowca ma 10 sekund na manualne przejęcie sterowania pojazdem.
Odpowiedzialność w razie wypadku
Użycie systemu jazdy autonomicznej zmienia zasady odpowiedzialności w przypadku wypadku. Kierowca nie poniesie winy, jeśli udowodni, że samochód prowadził się samodzielnie i nie był w stanie przejąć kontroli w odpowiednim czasie. W przeciwnym razie, odpowiedzialność spadnie na niego.
Inspiracje z regulacji unijnych
Nowa ustawa opiera się na artykule 39 unijnej regulacji nr 858/2018, dotyczącej wdrażania nowych typów pojazdów. Czechy dołączają do krajów takich jak Holandia, Hiszpania, Niemcy i Dania, które już wprowadziły podobne przepisy.
Wzrost konkurencyjności przemysłu
Czeski rząd widzi w nowej ustawie szansę na promowanie lokalnych inwestycji w nowoczesne technologie oraz wzmocnienie konkurencyjności czeskiego przemysłu motoryzacyjnego na rynku globalnym. Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (AutoSAP) zapowiedziało prace nad dalszymi projektami regulującymi eksploatację w pełni autonomicznych pojazdów wyższego poziomu L4+.