- W Niemczech wprowadzany jest zakaz używania smartfonów w szkołach, testowany w Gimnazjum Daltona w Alsdorf.
- Inicjatywa "Smart bez telefonu" ma na celu poprawę koncentracji uczniów i trwa do wakacji letnich.
- Opinie uczniów są podzielone, niektórzy zauważają pozytywne efekty, jak większa interakcja.
- Badania wskazują, że zakaz korzystania z telefonów poprawia osiągnięcia uczniów, szczególnie tych słabszych.
- W Niemczech istnieje opór wobec ogólnokrajowego zakazu, obawiając się przeniesienia problemów na czas wolny uczniów.
W Niemczech wiele krajów związkowych planuje wprowadzenie zakazu używania smartfonów w szkołach, a Gimnazjum Daltona w Alsdorf już testuje takie rozwiązanie, które ma na celu poprawę koncentracji uczniów podczas zajęć.
Zakaz w Alsdorf
W Gimnazjum Daltona w Alsdorf, niedaleko Akwizgranu, od tego tygodnia uczniowie muszą wyłączać swoje smartfony i schować je do plecaków na czas lekcji. Inicjatywa nosi nazwę „Smart bez telefonu” i ma trwać do wakacji letnich. W pierwszym dniu obowiązywania zakazu odnotowano dwa naruszenia, w tym przypadku ucznia, który włączył telefon podczas lekcji niemieckiego.
Opinie uczniów
16-letnia Lena Speck, przedstawicielka uczniów, zauważyła, że „wszystko idzie mniej więcej bezproblemowo” i że uczniowie zaczęli więcej rozmawiać. Z kolei 17-letnia Klara Ptak popiera surowe podejście do naruszeń, porównując sytuację do „przejeżdżania na czerwonym świetle”.
Reakcje nauczycieli
Andrea Vondenhoff, nauczycielka hiszpańskiego i angielskiego, zauważa, że zakaz korzystania z telefonów komórkowych może przynieść pozytywne efekty, ponieważ uczniowie stają się bardziej zrelaksowani i mniej rozproszeni. Dyrektor szkoły, Martin Wüller, podkreśla, że celem nie jest demonizowanie cyfryzacji, lecz ograniczenie rozpraszania uwagi przez prywatne telefony.
Perspektywy w Niemczech
Klaus Zierer, badacz edukacji, wskazuje na pozytywne skutki zakazu korzystania z telefonów w szkołach, takie jak poprawa dobrostanu społecznego i redukcja cyberprzemocy. W Niemczech jednak wciąż istnieje opór wobec wprowadzenia ogólnokrajowego zakazu, a niektórzy przedstawiciele szkół i związków zawodowych uważają, że zakaz jedynie przeniesie problemy na czas wolny uczniów.
Badania i wnioski
Badania przeprowadzone w Anglii oraz w USA wykazały, że uczniowie, szczególnie ci osiągający słabsze wyniki, poprawiają swoje osiągnięcia w szkołach, w których wprowadzono zakaz korzystania z telefonów. Klaus Zierer apeluje o zapewnienie uczniom więcej interakcji i doświadczeń społecznych, aby promować empatię i umiejętności społeczne.