Właściciele pojazdów w Kanadzie zmagają się z rosnącymi kosztami utrzymania samochodów, które w niektórych przypadkach wzrastają szybciej niż inflacja. Nowe badanie sugeruje, że koszty mogą wzrosnąć o 25% w wyniku taryf i inflacji. Badanie przeprowadzone przez Leger dla Turo Canada, firmy zajmującej się car-sharingiem, ujawnia, że średni koszt posiadania samochodu lub ciężarówki wzrósł o 9% w porównaniu do roku ubiegłego.
- Koszty utrzymania samochodów w Kanadzie rosną szybciej niż inflacja, z przewidywanym wzrostem o 25% z powodu taryf i inflacji.
- Średni koszt posiadania pojazdu wzrósł o 9% w porównaniu do roku ubiegłego, wynosząc średnio 5,497 dolarów rocznie.
- Ontario ma najwyższe koszty posiadania pojazdów, bliskie 6,000 dolarów, podczas gdy Kolumbia Brytyjska jest najtańsza z wydatkami około 4,500 dolarów.
- Młodsi kierowcy (25-44 lata) wydają średnio 7,029 dolarów rocznie, podczas gdy osoby powyżej 65. roku życia płacą około 3,728 dolarów.
- Jedna trzecia respondentów przyznała, że ich wydatki na pojazdy przekraczają 7,000 dolarów rocznie.
Wzrost kosztów posiadania pojazdów
Eksperci przewidują dalszy wzrost kosztów posiadania pojazdów w obliczu aktualnej sytuacji gospodarczej. Ekonomiści wskazują, że wprowadzenie taryf przez prezydenta USA Donalda Trumpa na prawie wszystkie kraje, co doprowadziło do wojny handlowej, ostatecznie skutkuje wyższymi cenami dla konsumentów, w tym na samochody i ciężarówki.
Różnice regionalne w kosztach
Średni Kanadyjczyk wydaje rocznie 5,497 dolarów na posiadanie pojazdu, przy czym Ontario ma najwyższe koszty, bliskie 6,000 dolarów, a Kolumbia Brytyjska jest najtańsza, z wydatkami wynoszącymi około 4,500 dolarów. Co więcej, jeden na trzech respondentów przyznał, że ich wydatki przekraczają 7,000 dolarów rocznie.
Wpływ wieku na wydatki
Właściciele pojazdów zauważają, że średnio 14% ich miesięcznego dochodu netto przeznaczają na wydatki związane z samochodem. Młodsi kierowcy, w wieku od 25 do 44 lat, wydają średnio 7,029 dolarów rocznie, podczas gdy osoby powyżej 65. roku życia płacą około połowę tej kwoty, wynoszącą 3,728 dolarów.
Ukryte koszty posiadania pojazdu
Wydatki na posiadanie pojazdu nie ograniczają się jedynie do finansowania lub leasingu. Jak zauważa Kristine D’Arbelles z Kanadyjskiego Stowarzyszenia Motoryzacyjnego, „jednym z największych kosztów jest paliwo. Kolejną rzeczą jest konserwacja. Każdy musi w pewnym momencie wymienić opony, hamulce, olej — niekoniecznie wliczamy to wszystko w koszty posiadania pojazdu.”
Deprecjacja pojazdu
D’Arbelles wskazuje również na znaczenie uwzględnienia deprecjacji pojazdu, jeśli planujemy go sprzedać lub wymienić. „Deprecjacja to to, czego można się spodziewać, sprzedając samochód… wiedząc, że nie będzie można go sprzedać za tę samą kwotę, za jaką go kupiono. Może to stanowić nawet 50% kosztów posiadania i użytkowania pojazdu.”
Wyzwania dla właścicieli pojazdów
Wielu Kanadyjczyków nadal polega na korzystaniu z pojazdów, a ponad połowa respondentów zadeklarowała, że bez dostępu do samochodu musieliby zmienić pracę. Istnieją alternatywy, takie jak transport publiczny, taksówki i usługi ride-hailingowe, ale nie wszyscy mają do nich dostęp, zwłaszcza osoby mieszkające w bardziej odległych lub podmiejskich rejonach, gdzie transport publiczny nie jest zadowalający.
Potrzeba lepszej infrastruktury transportowej
Czterdzieści jeden procent respondentów wyraziło chęć posiadania lepszych opcji transportowych, aby nie musieć korzystać z samochodu wcale. W obliczu rosnących kosztów posiadania pojazdów, sytuacja ta staje się coraz bardziej aktualna.