Wpływ Tesli na amerykański przemysł motoryzacyjny

W ciągu ostatnich 15 lat Tesla znacząco wpłynęła na amerykański przemysł motoryzacyjny, który przez długi czas był zdominowany przez wielką trójkę – General Motors, Forda i Stellantis. Firma zrezygnowała z silników spalinowych, koncentrując się wyłącznie na pojazdach elektrycznych, oraz zmieniła tradycyjny model sprzedaży, umożliwiając klientom zakup samochodów bezpośrednio od producenta. Z małego startupu Tesla stała się marką o najwyższej kapitalizacji rynkowej na świecie, pokazując, że amerykańska zdolność do łamania konwencji i osiągania sukcesów finansowych jest wciąż żywa.

  • Tesla zdominowała amerykański przemysł motoryzacyjny, rezygnując z silników spalinowych na rzecz pojazdów elektrycznych.
  • Firma zmieniła tradycyjny model sprzedaży, umożliwiając klientom zakup samochodów bezpośrednio od producenta.
  • Tesla stała się marką o najwyższej kapitalizacji rynkowej na świecie, potwierdzając amerykańską zdolność do innowacji.
  • W 2024 roku Tesla miała najwyższy średni udział komponentów krajowych w produkcji samochodów, wynoszący 81%.
  • Modele Tesli zawierały od 60% do 75% komponentów wyprodukowanych w USA lub Kanadzie do października 2024 roku.

Amerykańskość Tesli

W marcu 2025 roku konto Tesli na X (dawniej Twitter) stwierdziło, że „są najbardziej amerykańsko produkowanymi samochodami”. Z danych wynika, że Tesla rzeczywiście może mieć rację. Kogod School of Business przy American University wskazuje, że Tesla jest producentem samochodów z najwyższym średnim udziałem komponentów krajowych w swoim 2024 Made in America Auto Index, wynoszącym 81%. Na liście American-Made Index w 2024 roku znalazły się trzy modele Tesli wśród dwunastu najlepszych.

Skład komponentów

Zgodnie z danymi National Highway Traffic Safety Administration, do października 2024 roku modele Tesli zawierały od 60% do 75% komponentów wyprodukowanych w USA lub Kanadzie, a także 20-25% komponentów z Meksyku. Większość komponentów Tesli pochodzi z Ameryki Północnej, a jedynie niewielki procent pochodzi z innych regionów. Wszystkie Tesle sprzedawane w USA są również produkowane w tym kraju, w Fremont w Kalifornii lub Austin w Teksasie.

Problemy z klasyfikacją

Dzięki American Automotive Labeling Act z 1994 roku, producenci samochodów nie muszą rozróżniać między komponentami wyprodukowanymi w USA a Kanadzie, ponieważ łańcuchy dostaw są ze sobą ściśle zintegrowane i od dekad są wolne od ceł. Dlatego określenie, które komponenty są wyprodukowane konkretnie w Stanach Zjednoczonych, jest niemal niemożliwe. Wiele części samochodowych przemieszcza się wielokrotnie przez granicę w trakcie montażu, co utrudnia branży ocenę, jakie są ich zobowiązania celne w świetle nowych zasad handlowych wprowadzonych przez administrację Trumpa.

Źródła surowców

Komponenty samochodowe wymagają surowców, które czasami występują tylko w określonych regionach świata, a ich wydobycie może być kontrolowane przez firmy z innych krajów. Tesla musi pozyskiwać lit, grafit i inne kluczowe składniki do produkcji baterii z całego świata, co wymusza na nich podpisywanie kontraktów z zagranicznymi dostawcami. Inne części, takie jak półprzewodniki i minerały ziem rzadkich, również wymagają zaopatrzenia z zagranicy.

Podsumowanie

Ogólnie rzecz biorąc, Tesla może szczerze twierdzić, że ich samochody są dumnie amerykańskie, ale tylko do pewnego stopnia. Firma robi wszystko, co w jej mocy, aby produkcja była jak najbardziej związana z USA, jednak mało prawdopodobne jest, aby jakikolwiek pojazd w nowoczesnym świecie mógł być całkowicie wyprodukowany w jednym kraju. Jak sam powiedział CEO Tesli, Elon Musk: „Wpływ ceł na Teslę jest wciąż znaczący.”

Źródło: jalopnik.com
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments