Izba Reprezentantów USA uchyla zwolnienia Kalifornii

Izba Reprezentantów USA przyjęła 30 kwietnia dwie rezolucje, które uchylają zwolnienia wydane przez administrację Bidena dla Kalifornii, pozwalające stanowi na wprowadzenie wymogów dotyczących zerowej emisji oraz surowych regulacji emisji. Propozycje te przejdą teraz do Senatu, gdzie muszą zostać zatwierdzone, zanim prezydent Donald Trump będzie mógł je podpisać.

  • Izba Reprezentantów USA przyjęła dwie rezolucje uchylające zwolnienia dla Kalifornii dotyczące wymogów zerowej emisji.
  • Propozycje muszą zostać zatwierdzone przez Senat przed podpisem prezydenta Donalda Trumpa.
  • Kalifornia posiada "unikalne zwolnienie" na mocy Ustawy o Czystym Powietrzu, które pozwala na ustalanie własnych standardów emisji.
  • Jedna z uchwał dotyczy zasady Zaawansowanych Czystych Ciężarówek (ACT), która wymaga, aby do 2035 roku znaczna część ciężarówek była zerowej emisji.
  • ACT ustala konkretne kwoty pojazdów zerowej emisji dla producentów i sprzedawców ciężarówek w Kalifornii.

Unikalne zwolnienia dla Kalifornii

Problem wynika z „unikalnego zwolnienia” przyznanego Kalifornii na mocy Ustawy o Czystym Powietrzu (CAA), federalnego prawa regulującego emisje powietrza w kraju, jak podało biuro kongresmena Douga LaMalfa (R-Calif.) w oświadczeniu z 3 kwietnia. CAA generalnie zabrania stanom ustalania własnych standardów emisji spalin dla ciężarówek i samochodów. Jednak Kalifornia może uzyskać zwolnienie, jeśli złoży wniosek do Agencji Ochrony Środowiska (EPA) i otrzyma zatwierdzenie. Zwolnienie umożliwia stanowi ustanowienie własnych regulacji dotyczących emisji.

Uchwały pod lupą

Obie rezolucje, które były przedmiotem przeglądu w Kongresie, dotyczyły dwóch zwolnień EPA. Pierwsza z nich, H.J. Res. 87, miała na celu uchwałę zwolnienia przyznanego Kalifornijskiej Radzie Zasobów Powietrznych (CARB) na wprowadzenie zasady Zaawansowanych Czystych Ciężarówek (ACT). ACT ustala kwoty pojazdów zerowej emisji dla producentów i sprzedawców ciężarówek. Do 2035 roku 55 procent ciężarówek klasy 2B-3, 75 procent ciężarówek klasy 4-8 oraz 40 procent ciągników sprzedawanych w stanie musi być zerowej emisji. Izba przyjęła H.J. Res. 87 w głosowaniu 231–191, uchylając to zwolnienie EPA.

Regulacje dotyczące NOx

Druga rezolucja, H.J. Res. 89, miała na celu uchwałę zwolnienia, które pozwalało CARB na wprowadzenie regulacji dotyczących tlenków azotu (NOx). Zasada wymaga, aby ciężarówki średniej i dużej wielkości oraz inne silniki zredukowały emisję NOx o 75 procent w porównaniu do obecnych standardów dla pojazdów z lat modelowych 2024–2026. Emisje cząstek stałych również musiały zostać zredukowane o 50 procent. Izba przyjęła H.J. Res. 89 w głosowaniu 225–196, uchylając to zwolnienie EPA.

Reakcje polityków

Według oświadczenia biura LaMalfa, problem z tymi zwolnieniami polegał na tym, że gdy Kalifornia wdroży zasady ACT i NOx, inne stany pójdą w ich ślady i przyjmą regulacje na mocy Ustawy o Czystym Powietrzu. „Obecnie około tuzina stanów podąża za polityką emisji Kalifornii, co skutkuje przekształceniem regulacji stanu w krajowy mandat” – stwierdziło biuro LaMalfa. LaMalfa określił regulacje kalifornijskie jako „bezpośredni atak” na ludzi żyjących i pracujących w tym stanie.

Krytyka ze strony aktywistów

Grupa aktywistów Earthjustice skrytykowała użycie rezolucji Ustawy o Przeglądzie Kongresowym do uchwały zwolnień EPA przyznanych Kalifornii. Raul Garcia, wiceprezydent ds. polityki i legislacji w Earthjustice, nazwał głosowanie w Izbie „lekkomyślnym nadużyciem” Ustawy o Przeglądzie Kongresowym. „Głosowanie dzisiaj to krótkoterminowe i symboliczne zwycięstwo dla przedstawicieli przemysłu naftowego i gazowego, ale nie zmieni kursu nieuchronnej transformacji kraju w kierunku zdrowych i efektywnych pojazdów elektrycznych” – powiedział.

Opinie branży transportowej

W oświadczeniu z 30 kwietnia Amerykańskie Stowarzyszenie Transportowe (ATA) pochwaliło Izbę Reprezentantów za przyjęcie rezolucji. Oba mandaty są „oderwane od rzeczywistości” i byłyby „nadzwyczaj kosztowne” do pełnego wdrożenia. „Ciężarówki dzisiaj produkują o 99 procent mniej tlenków azotu i emisji cząstek stałych niż te sprzed dekad, a nowe ciężarówki redukują emisję węgla o ponad 40 procent w porównaniu do ciężarówki wyprodukowanej w 2010 roku” – stwierdziło ATA. „W rezultacie 60 dzisiejszych ciężarówek emituje tyle, co jedna ciężarówka w 1988 roku.” Prezydent ATA, Chris Spear, dodał, że Kalifornia nie powinna być w stanie ustanawiać polityki wpływające na międzystanowe łańcuchy dostaw.

Źródło: usnn.news
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments