Rosyjscy dealerzy borykają się z problemem ogromnych ilości niesprzedanych samochodów, których liczba sięga nawet pół miliona. Siergiej Celikow, dyrektor agencji motoryzacyjnej Awtostat, poinformował, że sytuacja ta trwa od trzech miesięcy i dotyczy zarówno importerów, jak i producentów samochodów w Rosji.
- W Rosji zalega od 450 do 500 tys. niesprzedanych samochodów, co jest problemem dla dealerów.
- Większość niesprzedanych aut to pojazdy chińskich producentów, a reszta to samochody rosyjskie, „pseudorosyjskie”, „pseudokoreańskie” oraz białoruskie.
- Popyt na samochody w Rosji spadł, a w ciągu ostatnich trzech miesięcy sprzedano jedynie 247 tys. aut przy łącznej produkcji i imporcie na poziomie 256 tys.
- W pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku import samochodów do Rosji spadł o 50% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
- Liczba niesprzedanych samochodów marki AwtoWAZ osiągnęła 100 tys., co znacznie przekracza ustaloną normę.
Wzrost niesprzedanych samochodów
Według Celikowa, w magazynach dealerów znajduje się obecnie od 450 do 500 tys. niesprzedanych aut. Większość z nich, od 300 do 350 tys., to pojazdy chińskich producentów, a reszta to samochody klasyfikowane jako rosyjskie, „pseudorosyjskie”, „pseudokoreańskie” oraz białoruskie.
Problemy z popytem
W ciągu ostatnich trzech miesięcy popyt na samochody w Rosji znacznie spadł. Do kraju sprowadzono i wyprodukowano łącznie 256 tys. samochodów, z czego sprzedano jedynie 247 tys. Ekspert wskazuje, że wzrost cen oraz opłat za złomowanie przyczyniły się do zmniejszenia sprzedaży.
Spadek importu
Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów Osobowych (CPCA) donosi, że w pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku sprowadzono o 50 proc. mniej samochodów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Rosja straciła tytuł największego rynku eksportowego chińskich samochodów, spadając na trzecie miejsce za Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Problemy producentów
Maksim Sokołow, dyrektor generalny AwtoWAZ, poinformował, że liczba niesprzedanych samochodów tej marki osiągnęła 100 tys. egzemplarzy, co znacznie przekracza wcześniej ustaloną normę. Prognozy wskazują na spadek sprzedaży o 30 proc. w porównaniu do kwietnia ubiegłego roku.
Preferencje nabywców
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Awtostat i portal Awto Mail pokazują, że wielu potencjalnych nabywców opóźnia zakup nowych samochodów, preferując tzw. inomarki. Co czwarty ankietowany wskazał, że powodem opóźnienia jest chęć zakupu pojazdu produkcji innej niż chińska czy rosyjska.
Możliwości na rynku
W 2025 roku do Rosji powróciła marka KGM, dawniej znana jako SsangYong, która planuje rozpocząć produkcję w kraju. Również Renault rozważa powrót na rynek rosyjski, a japoński rząd złagodził niektóre sankcje wobec Moskwy, co może wpłynąć na przyszłe inwestycje.