Właściciele samochodów Mazda CX5 z silnikiem 2,2 16V CDI Skyactiv-D, wyprodukowanych w latach 2011-2017, mogą napotkać problemy związane z układem ładowania. Eksperci z Hella TechWorld zwracają uwagę na objawy awarii, które mogą wystąpić po uruchomieniu silnika.
- Problemy z układem ładowania dotyczą samochodów Mazda CX5 z silnikiem 2,2 16V CDI Skyactiv-D wyprodukowanych w latach 2011-2017.
- Typowe objawy awarii to świecąca lampka kontrolna ładowania oraz migająca lampka ostrzegawcza i-stop.
- Przyczyną problemów może być uszkodzone koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym oraz pęknięty pasek klinowy.
- Zakleszczone koło pasowe może prowadzić do uszkodzenia paska klinowego, co z kolei może skutkować przegrzaniem silnika.
- Po naprawie zaleca się skasowanie kodów błędów oraz regularną kontrolę koła pasowego, aby zapobiec przyszłym problemom.
Objawy awarii
Do typowych objawów problemów z układem ładowania należą świecąca lampka kontrolna ładowania oraz migająca lampka ostrzegawcza i-stop. Usterka może wystąpić bezpośrednio po uruchomieniu silnika.
Przyczyny problemów
Hella wskazuje, że przyczyną tych objawów może być uszkodzone koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym. Po oględzinach silnika stwierdzono pęknięty pasek klinowy oraz ślady przytartej gumy na kole pasowym alternatora, co powiązano z uszkodzonym kołem pasowym.
Skutki uszkodzenia
Zakleszczone koło pasowe może prowadzić do zmiany obciążenia napędu pasowego, co w konsekwencji może skutkować uszkodzeniem lub zerwaniem paska klinowego. W modelu silnika CX5 pasek klinowy napędza również pompę wody, a kontynuowanie jazdy z uszkodzonym paskiem może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia silnika.
Zalecenia po naprawie
Po dokonaniu naprawy zaleca się skasowanie kodów błędów zapisanych w sterownikach. Hella rekomenduje regularną kontrolę koła pasowego ze sprzęgłem jednokierunkowym lub wolnego koła alternatora, aby zapobiec przyszłym problemom.
Objawy uszkodzenia sprzęgła
Uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego może objawiać się nierówną pracą napędu osprzętu oraz hałasem. Sprawny alternator powinien zatrzymywać się z opóźnieniem po wyłączeniu silnika.