Na odcinku drogi S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęła pracę maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) o nazwie Karpatka, która miała pierwotnie rozpocząć drążenie tunelu pod koniec 2023 roku. Z powodu wykrycia metanu w tunelu, prace opóźniły się, a maszyna zaczęła wiercenie dopiero na początku lipca 2024 roku. Inwestycja obejmuje budowę ponad 10-kilometrowego odcinka drogi oraz infrastruktury towarzyszącej.
- Maszyna TBM o nazwie Karpatka rozpoczęła wiercenie tunelu na drodze S19 w lipcu 2024 roku, po opóźnieniu spowodowanym wykryciem metanu.
- Inwestycja obejmuje budowę ponad 10-kilometrowego odcinka drogi oraz infrastruktury towarzyszącej.
- Karpatka ma 114 metrów długości, 15,16 metrów średnicy i waży 4400 ton, wyposażona jest w 12 silników o mocy 1 megawata.
- Maszyna drąży ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna, a wydrążenie jednej nawy tunelu ma zająć około 9 miesięcy.
- Po 10 miesiącach pracy Karpatka wywierciła jedynie 856 metrów pierwszej nawy tunelu.
Problemy z metanem
Podczas próbnych pompowań w tunelu stwierdzono ulatnianie się metanu, co wymusiło na wykonawcy odpowiednie przygotowanie maszyny Karpatka do pracy w warunkach metanowych. Zainstalowano system czujników wykrywających obecność gazu oraz wymieniono niektóre podzespoły, co opóźniło rozpoczęcie prac.
Imponujące dane techniczne
Maszyna Karpatka ma 114 metrów długości i 15,16 metrów średnicy, waży 4400 ton. Wyposażona jest w napęd hydrauliczno-elektryczny oraz 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Jej pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę i posiada 471 narzędzi do wiercenia. Oprócz drążenia tunelu, Karpatka automatycznie usuwa urobek i buduje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.
Wyzwania budowlane
Podczas budowy tunelu, maszyna Karpatka będzie drążyć ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. GDDKiA szacowała, że wydrążenie jednej nawy tunelu zajmie około 9 miesięcy, a następnie po trzech miesiącach ma rozpocząć się wiercenie drugiej nawy. Jednak po 10 miesiącach pracy Karpatka wywierciła jedynie 856 metrów pierwszej nawy, co oznacza, że harmonogram budowy ulegnie znacznemu wydłużeniu.
Rozbudowa infrastruktury
W ramach inwestycji wykonawca zbuduje nie tylko tunel, ale także ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 oraz węzeł Babica. Zakres prac obejmuje również budowę obiektów inżynierskich, takich jak tunel o długości 2,3 km, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową oraz przejścia dla zwierząt. Dodatkowo, powstanie pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.