W 2024 roku polskie porty morskie odnotowały spadek obrotów ładunkowych o 8,9% w porównaniu do roku 2023. Mimo to, wzrosła liczba pasażerów oraz statków odwiedzających porty. W komunikacji międzynarodowej zauważono spadek zarówno w transporcie ładunków, jak i przewozach pasażerskich.
- W 2024 roku polskie porty morskie odnotowały spadek obrotów ładunkowych o 8,9% w porównaniu do roku 2023.
- Obroty ładunkowe wyniosły 124,2 mln ton, a największe straty odnotowały porty w Szczecinie, Gdańsku i Gdyni.
- Porty w Policach i Świnoujściu zanotowały wzrost obrotów, odpowiednio o 39,2% i 3,5%.
- W 2024 roku wzrosła liczba pasażerów korzystających z usług polskich portów, mimo spadku przewozów pasażerskich w komunikacji międzynarodowej.
- Liczba jednostek morskiej i przybrzeżnej floty transportowej pozostała na tym samym poziomie co rok wcześniej.
Spadek obrotów ładunkowych
Obroty ładunkowe w polskich portach morskich w 2024 roku wyniosły 124,2 mln ton. To znaczący spadek w porównaniu do poprzedniego roku, co może budzić niepokój wśród ekspertów. W szczególności porty w Szczecinie, Gdańsku i Gdyni odnotowały największe straty, odpowiednio o 16,1%, 11,0% i 10,0%.
Wzrost w Policach i Świnoujściu
Pomimo ogólnego spadku, porty w Policach i Świnoujściu zanotowały wzrost obrotów. W Policach wzrost wyniósł aż 39,2%, a w Świnoujściu 3,5%. Te wyniki wskazują na lokalne różnice w dynamice rozwoju portów, które mogą być wynikiem różnych strategii zarządzania oraz inwestycji.
Ruch pasażerski na plus
W 2024 roku wzrosła liczba pasażerów korzystających z usług polskich portów. To pozytywna wiadomość, która może sugerować rosnące zainteresowanie transportem morskim wśród podróżnych. Jednakże, w komunikacji międzynarodowej odnotowano spadek przewozów pasażerskich, co może być związane z różnymi czynnikami, w tym z sytuacją gospodarczą i zmieniającymi się preferencjami podróżnych.
Stan floty morskiej
Na koniec 2024 roku liczba jednostek morskiej i przybrzeżnej floty transportowej pozostała na tym samym poziomie co rok wcześniej. Zmniejszyła się natomiast liczba jednostek polskiej floty rybackiej, co może wpłynąć na wydajność połowów. Mniejsze były również połowy ryb i bezkręgowców morskich, co może budzić obawy o przyszłość sektora rybołówstwa w Polsce.