W obliczu rosnącego kryzysu w amerykańskim sektorze rolnym, związanym z wojną handlową, eksportujący rolnicy ostrzegają przed poważnymi konsekwencjami. W szczególności spadek popytu ze strony Chin na amerykańskie produkty rolnicze prowadzi do anulowania zamówień i zwolnień pracowników. Peter Friedmann, dyrektor wykonawczy Agencji Transportu Rolnictwa, stwierdził, że sytuacja jest już kryzysowa, a nie zbliżająca się do kryzysu.
- Kryzys w amerykańskim sektorze rolnym spowodowany wojną handlową i spadkiem popytu ze strony Chin.
- Anulowanie zamówień na wieprzowinę przez Chiny, które wyniosło 12 000 ton, jest największe od 2020 roku.
- Ogromne straty finansowe dla członków Agencji Transportu Rolnictwa z powodu wojny handlowej.
- Problemy w łańcuchu dostaw prowadzą do anulowania lub wstrzymywania towarów, w tym 6 400 ton papieru i celulozy.
- Spadek objętości ładunków w porcie Oakland może zagrozić stabilności miejsc pracy w regionie.
Spadek zamówień z Chin
Według danych opublikowanych przez Departament Rolnictwa USA, Chiny dokonały największej anulacji zamówień wieprzowiny od 2020 roku, wstrzymując wysyłkę 12 000 ton tego mięsa. AgTC informuje, że członkowie organizacji doświadczają „ogromnych” strat finansowych w wyniku wojny handlowej, co potwierdzają raporty z firm członkowskich.
Problemy w łańcuchu dostaw
Eksporter papieru i celulozy zgłosił natychmiastowe anulowanie lub wstrzymanie 6 400 ton towarów w magazynie. Dodatkowo, 15 wagonów towarowych znajduje się w tzw. „demurrage”, gdzie naliczane są opłaty za opóźnienia w transporcie. W międzyczasie, 9 000 ton towarów na wodzie do Chin może zostać odrzucone przez chińskich nabywców, co wiąże się z ryzykiem kosztownego przekierowania do magazynów celnych lub innych krajów.
Obawy o miejsca pracy
Kristi McKenney, dyrektor wykonawczy Portu Oakland, na niedawnym spotkaniu ostrzegła, że spadek objętości ładunków w porcie, spowodowany wojną handlową, może zagrozić stabilności miejsc pracy w regionie. Port Oakland jest kluczowym punktem dla eksportu amerykańskich produktów rolnych, takich jak migdały, wołowina, wieprzowina i produkty mleczne, z których wiele trafia do Azji.
Wzrost kosztów transportu
Eksporter siana zgłosił 68 anulowanych rejsów po wprowadzeniu ograniczeń przez administrację Trumpa, co ogranicza możliwości eksportu. Koszty transportu wzrosły, a pozostająca przestrzeń na statkach jest droższa, co stanowi duże obciążenie dla eksporterów.
Zmiany w kierunkach dostaw
Eksporter siana z Central Washington, który wcześniej kierował swoje dostawy do Hongkongu i Chin, został zmuszony do przekierowania większości eksportu do Japonii, Dubaju i Tajwanu. Zmiany te wiążą się z dodatkowymi kosztami, a firma ogłosiła, że wstrzymuje wszystkie zamówienia i zaczyna zwolnienia.
Nowe wyzwania finansowe
Oprócz konsekwencji wojny handlowej, sektor rolny staje w obliczu nowych wyzwań finansowych związanych z wprowadzeniem opłat portowych dla statków z Chin, które wejdą w życie jesienią. Chociaż eksport rolnictwa w kontenerach nie jest objęty zwolnieniem, Friedmann podkreśla, że jest to kluczowe dla wartości amerykańskich eksportów rolnych.
Apel o wsparcie
Eksporter siana zaapelował o pilne działania ze strony decydentów, aby zapewnić płynność dostaw, które są kluczowe dla przyszłości amerykańskiego sektora rolnego. „Prosimy, aby ci nieliczni, którzy mają wpływ, dokładnie przemyśleli, co można zrobić, aby utrzymać wysyłki w ruchu, podczas gdy rozwiązują problemy handlowe,” napisał do AgTC.