Od pewnego czasu kierowcy planujący zakup samochodu elektrycznego mogą skorzystać z programu „Mój Elektryk 2.0”, który oferuje dopłaty do 40 tys. zł w przypadku zezłomowania starszego samochodu spalinowego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opracowuje również nowe rozwiązanie dotyczące dopłat do zakupu elektrycznych ciężarówek, które może ruszyć jeszcze pod koniec czerwca.
- Program "Mój Elektryk 2.0" oferuje dopłaty do 40 tys. zł za zezłomowanie starszego samochodu spalinowego.
- Nowe dopłaty do zakupu elektrycznych ciężarówek mogą ruszyć pod koniec czerwca, obejmując pojazdy zeroemisyjne kategorii N2 i N3.
- Budżet programu wynosi 2 miliardy złotych, a wsparcie dotyczy przedsiębiorców z siedzibą w Polsce.
- Dotacje będą przyznawane w trzech wysokościach: do 30% dla dużych firm, do 50% dla średnich i do 60% dla mikro i małych przedsiębiorstw.
- Maksymalna kwota dotacji dla pojazdów kategorii N2 wynosi 400 tys. zł.
Nowe wsparcie dla przedsiębiorców
Program NFOŚiGW ma na celu wsparcie przedsiębiorców planujących zakup lub leasing nowych, bezemisyjnych pojazdów ciężarowych. Inicjatywa obejmie zarówno modele elektryczne, jak i wodorowe. Dopłaty będą dotyczyć pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, co oznacza, że obejmą ciężarówki o masie całkowitej powyżej 3,5 tony.
Budżet i zasady dotacji
Budżet programu wyniesie 2 miliardy złotych. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, z programu będą mogli skorzystać przedsiębiorcy mający siedzibę lub oddział na terenie Polski. Wsparcie będzie przyznawane w formie dotacji na zakup pojazdu, a w przypadku leasingu – dopłaty do opłaty wstępnej.
Wysokość dotacji dla różnych firm
Dotacje na zakup ciężarówek będą przyznawane w trzech wysokościach. Dla dużych przedsiębiorstw dotacja wyniesie do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, średnie przedsiębiorstwa będą mogły liczyć na wsparcie do 50 proc., a mikro i małe firmy – aż do 60 proc. W przypadku pojazdów kategorii N2 maksymalna kwota dotacji to 400 tys. zł, natomiast dla N3 – do 750 tys. zł.
Przewidywania dotyczące rynku
Szacuje się, że dzięki programowi możliwe będzie zakupienie lub leasing ponad 3800 zeroemisyjnych ciężarówek. Eksperci Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych podkreślają, że dofinansowanie dla bezemisyjnych ciężarówek jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności polskiej branży transportu drogowego.
Wymagane zmiany regulacyjne
Analitycy zauważają, że wprowadzenie subsydiów powinno być połączone z odpowiednimi zmianami regulacyjnymi. Wskazują m.in. na konieczność zniesienia opłat drogowych dla zeroemisyjnych ciężarówek oraz umożliwienia im wjazdu do stref ograniczonego ruchu. Niezbędna jest także nowelizacja przepisów, która usprawni proces przyłączania ultraszybkich ładowarek do sieci elektroenergetycznej.