W raporcie EY Academy of Business „Jutro zaczyna się dziś. Przewodnik po szkoleniach przyszłości” z 2024 roku wskazano, że kompetencje przyszłości obejmują nie tylko umiejętności techniczne, ale także interpersonalne, takie jak empatia i zrozumienie innych. Raport podkreśla znaczenie tych umiejętności dla efektywnej pracy zespołowej, kreatywności oraz adaptacji do dynamicznych zmian w rynku.
- Kompetencje przyszłości obejmują umiejętności techniczne oraz interpersonalne, takie jak empatia i zrozumienie innych.
- Power skills będą kluczowe w nadchodzących latach, wpływając na efektywność pracy zespołowej i adaptację do zmian.
- Największe wyzwania dla liderów to adaptacja do zmian technologicznych, dostosowanie treści szkoleń oraz motywowanie do ciągłego doskonalenia umiejętności.
- Postawa lidera wpływa na efektywność zespołu, szczególnie w kontekście różnorodności doświadczeń i potrzeb członków zespołu.
- Firmy oferują programy rozwojowe dostosowane do specyficznych wymagań, odpowiadając na rosnące potrzeby rynku.
Kluczowe kompetencje przyszłości
Raport EY Academy of Business zwraca uwagę na tzw. power skills, które będą miały kluczowe znaczenie w nadchodzących latach. Respondenci wskazali, że najważniejsze wyzwania, przed którymi staną liderzy, to adaptacja do szybkich zmian technologicznych (33,5 proc. odpowiedzi), dostosowanie treści szkoleniowych do potrzeb pracowników (32 proc.) oraz motywowanie do ciągłego doskonalenia umiejętności (31 proc.).
Znaczenie liderów w zespole
Postawa lidera, który koncentruje się na zespole złożonym z osób o różnych doświadczeniach i potrzebach, ma ogromne znaczenie. Sposób myślenia lidera wpływa na postawę członków zespołu oraz jego efektywność. Kluczowe obszary wymagające rozwoju w najbliższych latach dotyczą przede wszystkim umiejętności miękkich, takich jak empatia, zarządzanie emocjami oraz rozwiązywanie problemów.
Szkolenia „szyte na miarę”
W odpowiedzi na rosnące potrzeby, firmy oferują programy rozwojowe dostosowane do specyficznych wymagań. Sylwia Kacprzak, senior manager EY Academy of Business, podkreśla, że „przygotowujemy programy rozwojowe „szyte na miarę”, które odpowiadają na konkretne kompetencje, które firma chce rozwijać”. Oferowane są także otwarte programy, takie jak Akademia Menedżera, które pomagają w rozwoju kompetencji interpersonalnych.
Wirtualna rzeczywistość w szkoleniach
Nowoczesne technologie, w tym VR, są wykorzystywane w programach rozwojowych. Umożliwiają one liderom przećwiczenie umiejętności w symulowanych sytuacjach biznesowych, co pozwala na obserwację reakcji uczestników. Sylwia Kacprzak zauważa, że „technologię VR stosujemy, aby ćwiczyć wystąpienia publiczne menedżerów i analizować ich odbiór przez zespół oraz inne osoby w organizacji”.
Personalizacja nauki dzięki AI
Raport podkreśla, że sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał w tworzeniu spersonalizowanych programów edukacyjnych. 40 proc. respondentów dostrzega efektywne zastosowanie AI w dostosowywaniu programów do poziomu wiedzy i stylu uczenia się uczestników. Taki indywidualny dostęp do nauki zwiększa efektywność i motywację do rozwoju.
Model Portretu Lidera w Grupie Maspex
W Grupie Maspex rozwijany jest model przywództwa, który kładzie nacisk na inspirujące i angażujące środowisko pracy. Model ten, nazwany Portretem Lidera, ma na celu wspieranie liderów w angażowaniu i motywowaniu zespołów. Zwraca się uwagę na budowanie autorytetu oraz docenianie pracowników, co ma kluczowe znaczenie dla kultury organizacyjnej.
Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu
Wzmacnianie inteligencji emocjonalnej liderów jest ważnym elementem programów rozwojowych. Warsztaty oraz indywidualne działania mają na celu zwiększenie świadomości liderów w zarządzaniu talentami i wspieraniu ich potencjału zawodowego. Katarzyna Smyłła, menedżer ds. szkoleń i rozwoju w Grupie Maspex, podkreśla, że działania te odpowiadają na zindywidualizowane potrzeby liderów.