Innowacyjne opony Michelin dla Corvette

Entuzjaści motoryzacji często myślą w prostych kategoriach, klasyfikując różne elementy pojazdów jako dobre lub złe. W przypadku opon całorocznych, porównują je z bardziej wyspecjalizowanymi oponami letnimi lub zimowymi. Jednak rzeczywistość jest bardziej skomplikowana. Opony całoroczne, takie jak Michelin Pilot Sport All Season 4, które są standardowo montowane w Corvette C8, pokazują, że nie wszystkie opony tej kategorii są złe, a ich zastosowanie może być uzasadnione. Steve Calder, menedżer kategorii produktów ultra-wysokiej wydajności w Michelin, podkreśla, że opony te są odpowiedzią na potrzeby kierowców, którzy chcą korzystać z samochodu w zimowych warunkach, nie rezygnując z osiągów.

Wyzwania przy projektowaniu opon

Calder wspomina, że w trakcie prac nad oponami całorocznymi dla Corvette istniały obawy, czy projekt będzie akceptowany przez entuzjastów marki. „Nasze informacje zwrotne opierały się na słuchaniu klientów przez lata. Wiele osób chciałoby jeździć samochodem w chłodne poranki, szczególnie w Kanadzie i północnych Stanach Zjednoczonych, ale nie czuło się komfortowo na oponach letnich w takich warunkach” – mówi Calder. Kluczowym celem Michelin było zapewnienie „mobilności w chłodnych i lekko śnieżnych warunkach”. Aby opona mogła zostać uznana za całoroczną, musi spełniać określone normy, w tym osiągnąć 50% wydajności w testach przyczepności na śniegu i lodzie.

Testy i normy

Opony takie jak Pilot Sport All Season 4 muszą spełniać standardy określone przez test ATSM F1805. Dla kontekstu, opona letnia, taka jak Pilot Sport 4S, może uzyskać jedynie 10-20% w tym teście, podczas gdy opona z oznaczeniem trzech szczytów górskich, wskazującym na wysoką wydajność w warunkach śnieżnych, musi osiągnąć co najmniej 110%. Pilot Sport All Season 4 w specyfikacji OE uzyskuje wyniki między 65% a 75%, chociaż Michelin nie ujawnia szczegółowych danych dla opony specyficznej dla Corvette.

Ograniczenia opon całorocznych

Choć Pilot Sport All Season 4 nie jest oponą przystosowaną do ekstremalnych warunków zimowych, Calder podkreśla, że w przypadku lekkiego śniegu, opona ta sprawdzi się dobrze. Jednak nie należy jej używać w warunkach śnieżycy bez odpowiednich opon zimowych. Michelin i Corvette postawili sobie również inny cel – osiągnięcie 1g przyspieszenia bocznego na torze. To ważny wskaźnik, który ma pokazać, że projekt jest poważnym wysiłkiem, a nie jedynie odpowiedzią na wymagania klientów.

Znaczenie mieszanki gumowej

Calder zwraca uwagę, że wzór bieżnika może być postrzegany jako kluczowy element różnicujący opony, jednak równie ważna jest mieszanka gumowa. „Miałem okazję testować oponę slick w warunkach zimowych i byłem zaskoczony, jak dobrze się spisywała, mimo że nie powinno to być możliwe” – wspomina. Mieszanki gumowe mają kluczowe znaczenie dla przyczepności, nawet w trudnych warunkach. Michelin stosuje różne mieszanki w oponach, co pozwala na ich optymalizację pod kątem specyficznych warunków.

Współpraca z Chevroletem

Opracowanie opon dla Corvette to efekt współpracy między producentem samochodu a dostawcą opon. Obie strony optymalizują swoje produkty, co prowadzi do lepszego końcowego efektu. „Wiele z pracy nad tym projektem polegało na tym, aby Chevrolet dostosował Corvette do współpracy z tymi oponami” – podkreśla Calder.

Osobiste doświadczenia z Corvette

Calder miał okazję prowadzić Corvette Stingray z tymi oponami w chłodny, suchy dzień. Mimo że nie było śniegu, samochód prowadził się doskonale. Opona sprawiała, że samochód nie był ani zbyt twardy, ani zbyt miękki, co jest typowe dla opon letnich i zimowych. „Jeśli miałbym Corvette, z pewnością miałbym oddzielny zestaw opon letnich na cieplejsze dni, ale w chłodniejsze dni, te całoroczne sprawdziłyby się świetnie” – zauważa.

Przyszłość opon całorocznych

Calder zauważa, że coraz więcej producentów samochodów zaczyna dostrzegać potencjał opon całorocznych o wysokich osiągach, nie tylko w sportowych samochodach, ale także w sportowych sedanach i SUV-ach. „Ciekawe, co przyniesie przyszłość. Programy opon zazwyczaj zaczynają się trzy lub cztery lata przed rozpoczęciem produkcji pojazdu” – mówi. Opona dla Corvette C8, która weszła do produkcji w 2019 roku, w pewnym sensie jest technologią sprzed dekady, co rodzi pytania o przyszłe osiągi opon całorocznych.

Źródło: motor1.com
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zostań naszym fanem!

Pomóż nam się rozwijać! Polub nas na Facebooku! i śledź nas na X!