Yegor Denisov-Blanch, badacz na Uniwersytecie Stanforda, analizuje wpływ sztucznej inteligencji (AI) na inżynierów oprogramowania i pracowników wiedzy. Jego zespół przeprowadził badania, które objęły niemal 100 tysięcy programistów z ponad 500 firm, w tym ponad 4 tysiące z Polski. Wyniki pokazują, że polscy programiści osiągnęli wzrost produktywności na poziomie 18,8 proc., co stawia ich w czołówce europejskiej, mimo że Polska znajduje się w ogonie UE pod względem ogólnej adopcji AI.
Polscy programiści a AI
Badania wykazały, że polscy programiści, którzy korzystają z AI, generują więcej kodu, który wymaga późniejszej poprawy. „Z jednej strony może to świadczyć o dużym tempie pracy i gotowości do eksperymentowania, z drugiej – o ryzyku, że zbyt szybko ufamy automatyzacji” – zauważył Denisov-Blanch. W Polsce „marnuje się” 22 proc. kodu, co w porównaniu do innych krajów, które marnują 12,5 proc., może być zarówno oznaką innowacyjności, jak i pośpiechu.
Różnice w produktywności
Badacz podkreślił, że inżynierowie zatrudnieni w polskich oddziałach zagranicznych firm wykazywali wyższy wzrost produktywności niż ci w firmach lokalnych. „Jednak po uwzględnieniu języka zapytań do AI różnice te niemal znikają” – dodał. AI lepiej rozumie język angielski niż polski, co może wpływać na efektywność pracy programistów.
Wyzwania związane z językiem polskim
Duże modele językowe (LLM), na których opiera się większość narzędzi AI, mają trudności z językiem polskim. „Trudniejsza gramatyka i znacznie mniejsza ilość danych treningowych sprawiają, że AI szybciej, ale też lepiej pomoże nam po angielsku niż po polsku” – wyjaśnił Denisov-Blanch. Mimo to, adopcja AI w Polsce wzrosła o 36 proc. w ostatnim roku, co jest najszybszym wynikiem w całej UE.
Przyszłość AI w Polsce
Ekspert wskazał na potrzebę edukacji, inwestycji w przyjazne AI środowisko oraz większego wsparcia dla lokalnych firm wdrażających sztuczną inteligencję. „Musimy aktywnie działać – rozwijać nasze kompetencje, wspierać tłumaczenia, trenować lokalne modele językowe i inwestować w edukację” – podsumował. Sztuczna inteligencja może zmienić sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i rozwijamy, jeśli podejdziemy do niej z odpowiednią strategią.