BMW X3 M50 z 2025 roku to wyjątkowy przykład, który pokazuje, że silnik potrafi zmienić oblicze samochodu. Choć ta najnowsza wersja X3 nie jest doskonała, to jednak moment, gdy naciśniesz pedał gazu, sprawia, że wszelkie zastrzeżenia wydają się nieistotne.
Nowoczesny design i wydajność
X3 w nowej odsłonie na rok 2025 to czwarta generacja, która w dużej mierze czerpie inspiracje z odważnego designu SUV-a iX. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się nieco dziwny, to na żywo robi zdecydowanie lepsze wrażenie. W przeciwieństwie do swojego eleganckiego, stonowanego poprzednika, ta wersja X3 wyróżnia się wyrazistym stylem, zwłaszcza w kolorze Vegas Red. To auto nie boi się przyciągać spojrzeń.
Silnik, który zachwyca
Nowy X3 jest nieznacznie dłuższy i szerszy od swojego poprzednika, ale różnice są minimalne. Pod maską znajdziemy znany i lubiany przez kierowców silnik B58 – turbodoładowany, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.0 litra. Dzięki nowemu systemowi mild-hybrid, silnik zyskuje znaczący zastrzyk momentu obrotowego oraz poprawia efektywność paliwową. Łączna moc wynosi 393 konie mechaniczne i 428 funtów momentu obrotowego, a całość współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Nie jest to przesada, gdy mówimy o bezbłędności tego napędu. Ta kombinacja silnika i skrzyni biegów zawsze była znakomita, ale BMW jeszcze bardziej podniosło poprzeczkę. Odpowiedź na gaz jest błyskawiczna, a moment obrotowy dostępny jest już od minimalnych obrotów. Moc rośnie aż do 7000 obrotów na minutę, co sprawia, że jazda dostarcza ogromnej przyjemności.
Dynamiczne prowadzenie
Nie można zapomnieć o znakomitym prowadzeniu X3 M50. Nawet z wyższej pozycji, czujesz, jak przyczepność rośnie w zakręcie, a tylny napęd xDrive sprawia, że jazda jest niezwykle stabilna. Zawieszenie, choć odpowiednie dla BMW, może być nieco zbyt sztywne przy niskich prędkościach, zwłaszcza na opcjonalnych 21-calowych kołach – warto rozważyć standardowe 20-calowe.
Wnętrze i technologia
Wnętrze nowego X3 to mieszanka odczuć. Choć znajdziemy tu piękne aluminiowe wykończenia w konsoli centralnej, to nie rozciągają się one na drzwi czy deski rozdzielczej, co może budzić pewne wątpliwości. Dziwne pojedyncze panele na drzwiach, które łączą w sobie wentylację, blokady drzwi i pamięć foteli, również są nieco mylące. Mimo to, ambientowe oświetlenie jest naprawdę efektowne, a fotele zapewniają wysoki komfort. Dodatkowo, kolorowe przeszycia M na kierownicy to miły akcent dla fanów marki.
Nowy system infotainment iDrive 9 jest pełen możliwości, ale widać, że BMW stara się uprościć jego obsługę. Zachowano klasyczny, obrotowy kontroler, co ułatwia korzystanie z systemu podczas jazdy. Choć cyfrowe wskaźniki mogą wydawać się nieco dziwne, są czytelne i łatwe do skonfigurowania według własnych upodobań.
Bezpieczeństwo i komfort jazdy
Testowany model był wyposażony w opcjonalny pakiet Driving Assistant Professional, który znacznie ułatwia prowadzenie na autostradzie, oferując funkcje takie jak centrowanie pasa ruchu czy adaptacyjny tempomat. Niestety, regulacja odległości dla tempomatu została ukryta w menu, co może być irytujące dla kierowców.
Podsumowanie osiągów
Warto zastanowić się, jak duży krok zrobił nowy X3 w porównaniu do swojego poprzednika. Wewnątrz można odnieść wrażenie, że niektóre elementy są krokiem wstecz, a brak fizycznych przycisków do obsługi klimatyzacji może budzić nostalgię. Z drugiej strony, osiągi silnika i skrzyni biegów są naprawdę imponujące, a X3 M50 może pochwalić się doskonałą efektywnością paliwową – 25 mil na galon w mieście, 30 na autostradzie i 27 w cyklu mieszanym, co jest lepszym wynikiem niż w przypadku starszej, czterocylindrowej wersji X3.
Przy podstawowej cenie wynoszącej 65 375 dolarów i 72 225 dolarów za testowany model, X3 M50 nie jest najtańszą opcją, ale trudno znaleźć równie dobry silnik w SUV-ie w tej cenie. Silnik V-6 w Audi SQ5 czy Porsche Macan S jest raczej przeciętny, a Mercedes-AMG GLC 43 korzysta z szorstkiego, mocno doładowanego silnika czterocylindrowego.
Choć X3 odzwierciedla niektóre niekorzystne trendy w branży motoryzacyjnej, to jego zalety zdecydowanie przeważają nad wadami. Silnik przemienia X3 z dobrego samochodu w świetny, a kiedy silniki spalinowe odejdą w niepamięć, z pewnością będziemy wspominać takie pojazdy z sentymentem.