W marcu sprzedaż Tesli w Europie spadła o 30%, osiągając 27 828 jednostek, jednak według najnowszych danych od JATO Dynamics, spadek ten zaczyna zwalniać.
Znaczący spadek sprzedaży
Wśród 30 najczęściej rejestrowanych marek, Tesla odnotowała najbardziej znaczący spadek, wyprzedzając jedynie Mitsubishi, które zajęło 33. miejsce (spadek o 43%), Lancię na 41. miejscu (spadek o 73%), Jaguara (spadek o 82%), Smarta (spadek o 65%), Maserati (spadek o 39%) oraz Abartha (spadek o 75%). Pomimo negatywnego trendu, marcowy spadek o 30% był mniej dotkliwy niż te odnotowane w styczniu (spadek o 47%) i lutym (spadek o 44%).
Wzrost Modelu 3
Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics, zauważył: „W miarę jak Tesla zmaga się z szeregiem problemów PR oraz przejściem do nowego Modelu Y, firma polega na Modelu 3, aby zrekompensować straty.” Ten średniej wielkości sedan zanotował wzrost o 1,1%, osiągając 12 500 jednostek, co pozwoliło mu na zajęcie czołowej pozycji w rankingu BEV obok Modelu Y. Mimo że Model Y (spadek o 49%) oraz Model 3 (spadek o 14%) doświadczyły znaczących spadków między styczniem a marcem, nadal przewyższały wszystkie inne elektryczne samochody w Europie.
Wyniki rynkowe
Volkswagen ID.4 uplasował się na trzeciej pozycji dzięki niezwykłemu wzrostowi rejestracji o 115%, chociaż wciąż brakowało mu 2000 jednostek, aby dogonić Model 3. „Pomimo kontrowersji związanych z CEO marki oraz ograniczoną dostępnością nowego Modelu Y, Tesla nadal odnosi sukcesy jako najpopularniejsza marka EV w Europie. Jej sukces, pomimo tych wyzwań, wskazuje na to, czego europejscy konsumenci oczekują w samochodzie elektrycznym” – dodał Munoz.
Rejestracje BEV w Europie
Marzec okazał się drugim najlepszym miesiącem w historii rejestracji pojazdów elektrycznych z akumulatorami (BEV) w Europie, a Tesla prowadziła w rankingu BEV według modeli, mimo ciągłego spadku wolumenów. Wielka Brytania była głównym motorem wzrostu, jako największy rynek w tym miesiącu, gdzie wolumeny wzrosły o 13%. Wzrosty odnotowano również we Włoszech i Hiszpanii, podczas gdy Niemcy i Francja doświadczyły spadków odpowiednio o 3,9% i 15%.
Rejestracje BEV w liczbach
Dane JATO Dynamics dotyczące 28 rynków w regionie pokazują, że w marcu zarejestrowano łącznie 240 891 pojazdów elektrycznych z akumulatorami (BEV). To drugi najwyższy wynik w historii dla tego typu napędu, za grudniem 2022 roku, kiedy to rejestracje osiągnęły 275 108 jednostek.
Zmiany w czołówce rejestracji nowych samochodów
W marcu Dacia Sandero straciła tytuł najczęściej rejestrowanego nowego samochodu w Europie na rzecz konkurenta z Stellantis, Peugeota 208. Mimo zmiany na szczycie, Sandero nadal prowadził w kwartale, a 208 zajmował drugą pozycję. Wśród dziesięciu najpopularniejszych modeli, Volkswagen Tiguan odnotował 42% wzrost rejestracji. Inne wyróżniające się modele to MG ZS, którego sukces napędzał debiut nowej generacji – teraz dostępnej wyłącznie jako pełny hybryd, a nie model elektryczny.
Munoz skomentował: „Początkowy sukces MG ZS to przykład, jak chińscy producenci dostosowują swoje strategie w odpowiedzi na taryfy UE dotyczące chińskich pojazdów elektrycznych.”