Elon Musk, podczas rozmowy dotyczącej wyników finansowych Tesli za pierwszy kwartał, odniósł się do kwestii ceł, podkreślając, że to prezydent Stanów Zjednoczonych podejmuje ostateczne decyzje w tej sprawie.
Elon Musk o cełach i ich wpływie na Teslę
Na wtorkowej konferencji telefonicznej, Musk wyraził swoje zaniepokojenie wysokimi i nieprzewidywalnymi taryfami. Zauważył jednocześnie, że Tesla znajduje się w korzystnej sytuacji w porównaniu do innych amerykańskich producentów samochodów, dzięki „zlokalizowanym łańcuchom dostaw” w Ameryce Północnej, Europie i Chinach.
Wyniki finansowe Tesli
Podczas omawiania wyników finansowych, Musk przyznał, że Tesla odnotowała niepokojące dane za pierwszy kwartał. Przychody ze sprzedaży samochodów spadły o 20% w porównaniu do roku poprzedniego, a zysk netto zmniejszył się o 71%. Dodatkowo, firma nie zamierzała udzielać żadnych prognoz na 2025 rok przynajmniej do aktualizacji za drugi kwartał.
Relacje z administracją Trumpa
Musk, będący jednym z bliskich doradców prezydenta Donalda Trumpa, w ostatnim czasie wyraził swoje niezadowolenie wobec niektórych decyzji rządu, w tym ceł. Ostatnio nazwał Petera Navarro, głównego doradcę ds. handlu, „moronem” oraz „głupszym niż worek cegieł”. Mimo to, podczas konferencji zaznaczył, że jeśli jakiś kraj stosuje „predatorywne” praktyki w zakresie taryf lub rząd wspiera określoną branżę w sposób skrajny, konieczne jest podjęcie działań w celu przeciwdziałania tym praktykom.
Wpływ ceł na akcje Tesli
Po ogłoszeniu planu wprowadzenia szerokich taryf przez prezydenta, cena akcji Tesli znacznie spadła, a wcześniejsze wyniki już doprowadziły do 36% spadku wartości akcji w pierwszym kwartale, co było najgorszym wynikiem od 2022 roku.
Produkcja i łańcuch dostaw
W zakresie produkcji, Tesla korzysta z materiałów i komponentów z Chin, Meksyku, Kanady i innych krajów. Mimo że firma produkuje samochody sprzedawane na rynku amerykańskim, nie podlega 25% taryfie na samochody importowane. Musk podkreślił, że doradza prezydentowi w kwestii ceł, jednak ostateczna decyzja należy do niego. „Zawsze mówię, że niższe taryfy są ogólnie dobrym pomysłem” – dodał Musk.
Wyzwania w sektorze energetycznym
Musk zaznaczył, że działalność energetyczna Tesli odczuwa „nieproporcjonalny” wpływ ceł, ponieważ źródłem litu, wykorzystywanego w akumulatorach, są Chiny. „Pracujemy nad uruchomieniem produkcji lokalnych ogniw LFP w USA”, powiedział. Niemniej jednak, obecnie firma może zaspokoić tylko niewielką część swojej całkowitej zdolności produkcyjnej za pomocą lokalnego wyposażenia.
Przyszłość produkcji
Chociaż Tesla stała się jedną z najbardziej „wertykalnie zintegrowanych” firm motoryzacyjnych, Musk zauważył, że wciąż wiele części i materiałów pochodzi z zagranicy. „Wybudowaliśmy rafinerię litu w Teksasie, ale jeszcze nie uprawiamy drzew kauczukowych ani nie wydobywamy żelaza” – podsumował Musk.