W Gdyni trwają fascynujące badania archeologiczne związane z budową obwodnicy Witomina, gdzie archeolodzy odkryli trzy kurhany oraz siedem grobów, w tym jedną niezwykłą skrzynię kamienną z popielnicą, datowaną na okres 1000-700 lat p.n.e.
Odkrycia na trasie obwodnicy
Biuro prasowe Gdyni poinformowało o postępach w badaniach archeologicznych, które są pierwszymi metodycznymi badaniami kurhanów w tym mieście. Kierownik badań, Maciej Stromski, podkreślił, że prace już zakończono w pierwszym kurhanie, który miał konstrukcję kamienno-ziemną. W tym kurhanie odkryto dwa pochówki, w tym jeden pierwotny, na którym zbudowano kurhan, oraz drugi, wtórny, w formie grobu jamowego z przepalonymi kośćmi.
Różnorodność pochówków
Stromski zaznaczył, że takie praktyki, jak dodawanie nowych pochówków do istniejących kurhanów, były wówczas dość powszechne. Cmentarzyska kurhanowe funkcjonowały przez setki lat, a różne kultury archeologiczne często korzystały z tych samych miejsc, związanych ze strefą sacrum.
Badania drugiego kurhanu
Obecnie archeolodzy koncentrują się na drugim kurhanie, gdzie w jego centrum odkryto pusty grób z pozostałościami ceramiki. Na obrzeżach znajdują się groby skrzynkowe, w tym jedna urna twarzowa z plastycznym wizerunkiem ludzkiej twarzy. Stromski wskazał, że na obrzeżach kurhanu odkryto dwa groby skrzynkowe kultury pomorskiej, datowane na VII-VI wiek p.n.e. W pierwszym z nich znaleziono zniszczoną popielnicę, a w drugim – cztery popielnice z ludzkimi szczątkami, obok których znajdowały się małe naczynia, zwane przystawkami, pełniące funkcję darów grobowych.
Prace na trzecim kurhanie
Archeolodzy rozpoczęli również prace na trzecim kurhanie, a Stromski zapewnił, że cały teren wokół kurhanów będzie dokładnie sprawdzony. Istnieje duża szansa, że w okolicy znajdują się kolejne groby skrzynkowe lub inne pochówki.
Bezpieczeństwo i kontynuacja prac budowlanych
Wiceprezydent Gdyni, Bartłomiej Austen, podkreślił, że teren znaleziska został wcześniej zabezpieczony. Prace archeologiczne zaplanowano na dwa do trzech tygodni. Na pozostałym obszarze budowy obwodnicy Witomina prowadzone są równolegle prace zgodnie z harmonogramem, w tym roboty ziemne oraz wycinka drzew pod nadzorem przyrodniczym.
Inwestycje i ich znaczenie
W ramach budowy obwodnicy Witomina, która ma długość ponad 2,5 km, powstaną dwa pasy ruchu w obu kierunkach, buspasy oraz cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładka pieszo-rowerowa i przejścia dla zwierząt. Obwodnica ma usprawnić komunikację między obwodnicą Trójmiasta a śródmieściem Gdyni, co ma przyczynić się do zmniejszenia obciążenia Estakady Kwiatkowskiego.
Budowę obwodnicy zrealizuje konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal, a koszt inwestycji wyniesie ponad 78 milionów złotych. Warto również zaznaczyć, że podczas badań archeologicznych na terenie inwestycji uwzględnione zostaną pozostałości z czasów II wojny światowej, w tym leje bombowe oraz schrony.