Amerykański przemysł motoryzacyjny stoi przed ogromnymi wyzwaniami finansowymi z powodu nowych ceł i opłat federalnych, które mogą wynieść aż 107,7 miliarda dolarów w 2024 roku.
Wprowadzenie nowych ceł
Według raportu przygotowanego przez Center for Automotive Research (CAR), wprowadzenie 25-procentowych ceł na import samochodów oraz dodatkowych opłat za części do ich produkcji ma poważne konsekwencje dla amerykańskiego sektora motoryzacyjnego. Eksperci przewidują, że koszty te znacząco wpłyną na ceny samochodów i ogólną rentowność producentów.
Produkcja samochodów w USA
W 2024 roku w Stanach Zjednoczonych sprzedano 16,1 miliona samochodów osobowych i półciężarówek. Z tego jedynie 9,86 miliona zostało wyprodukowanych w kraju. Te dane, zestawione z nowymi regulacjami, pokazują, jak wiele amerykański przemysł motoryzacyjny będzie musiał zmierzyć się z wyzwaniami finansowymi.
Analiza kosztów dla producentów
CAR dokonał szczegółowych wyliczeń opartych na ubiegłorocznych danych federalnych, zgodnie z ustawą American Automobile Labeling Act, która klasyfikuje pochodzenie części wykorzystywanych w amerykańskich fabrykach. Warto zauważyć, że najwyższy wskaźnik lokalnych części występuje w pojazdach Tesla, gdzie wynosi on 69 procent. Niemniej jednak, trudności w precyzyjnym rozdzieleniu elementów dostarczanych z Kanady komplikują sytuację.
Wpływ na największe koncerny
Dla największych producentów, takich jak Ford, GM i Stellantis, nowe cła mogą zwiększyć koszt produkcji nowego samochodu o prawie 4,9 tysiąca dolarów. W przypadku droższych modeli o bogatym wyposażeniu kwota ta może być jeszcze wyższa. Auta importowane z Kanady, Meksyku, Unii Europejskiej, Japonii i Korei Południowej mogą podrożeć średnio od 5 do 8,5 tysiąca dolarów.
Produkcja SUV-ów i problemy z przeniesieniem linii produkcyjnych
Produkcja popularnych modeli SUV odbywa się w kanadyjskich i meksykańskich fabrykach, co stwarza dodatkowe wyzwania. Niemożność demontażu linii produkcyjnych i ich przeniesienia do USA oznacza, że koncerny będą musiały ponieść dodatkowe koszty, szacowane na 42 miliardy dolarów, aby utrzymać swoją ofertę modeli.
Problemy z dostawami z Chin
Warto również zwrócić uwagę na komponenty związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w pojazdach, które są produkowane w chińskich fabrykach. Wprowadzenie 145-procentowej stawki celnej sprawia, że zastąpienie tych elementów innymi częściami z innych krajów jest praktycznie niemożliwe, co dodatkowo obciąża amerykański przemysł motoryzacyjny.