Hałas obwodnicy Krakowa: korzyści dla kierowców, problemy mieszkańców

Północna Obwodnica Krakowa, nowy odcinek drogi ekspresowej S52, została otwarta dla kierowców 23 grudnia 2024 roku, wprowadzając szereg zmian w organizacji ruchu w regionie.

Nowe możliwości dla kierowców

Obwodnica, o długości 12,5 km, umożliwia nie tylko ominięcie uciążliwych korków na ulicach Opolskiej i Conrada, ale także bezpośrednie zjazdy na autostradę A4 w kierunku Katowic oraz drogę S7 w stronę Warszawy. Choć nie jest to jeszcze pełne domknięcie obwodnicy, kierowcy zyskali znaczące ułatwienie w codziennych podróżach.

Brakujący odcinek

Aktualnie brakuje jedynie 5-kilometrowego odcinka między węzłami Mistrzejowice a Nowa Huta, którego budowa napotyka na liczne trudności inżynieryjne. Pomimo zaawansowanych prac, jego oddanie przewidziane jest dopiero na koniec bieżącego roku. Pełne domknięcie obwodnicy Krakowa planowane jest na połowę 2026 roku, kiedy to zakończą się prace nad węzłem Mistrzejowice, największym w województwie małopolskim.

Korzyści i problemy mieszkańców

Otwarcie Północnej Obwodnicy Krakowa znacząco poprawiło sytuację komunikacyjną, skracając czas przejazdu nie tylko mieszkańcom Krakowa, ale także osobom podróżującym z pobliskich miejscowości. Niestety, dla części z nich nowe rozwiązanie staje się poważnym problemem.

Hałas w sąsiedztwie obwodnicy

Wielu mieszkańców domów usytuowanych w pobliżu nowej obwodnicy skarży się na uciążliwy hałas, który towarzyszy im nawet po zamknięciu okien. Z relacji wynika, że dźwięki są szczególnie intensywne podczas deszczu, gdy nawierzchnia drogi staje się mokra. Nie wszystkie domy zostały osłonięte ekranami dźwiękochłonnymi, co potęguje problemy z hałasem.

Reakcja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Reporterzy „Interwencji” postanowili zgłębić tę sprawę, pytając przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o powody braku ekranów dźwiękochłonnych w niektórych lokalizacjach. Odpowiedź była jasna: GDDKiA posiadała informacje o planach zagospodarowania, które zakładały powstawanie nowych budynków, jednak przedstawiciele podkreślili, że „nie mogą budować na zapas”. Ekrany dźwiękochłonne można planować jedynie w miejscach, gdzie już istnieją budynki mieszkalne. Rok po otwarciu drogi przeprowadzone zostaną pomiary w miejscach, gdzie znajdują się domy, które nie były ujęte w pierwotnym planie. Na tej podstawie podejmowane będą decyzje o ewentualnym postawieniu kolejnych ekranów.

Przyszłość obwodnicy

Północna Obwodnica Krakowa ma już teraz znaczący ruch, z ponad 20 tysiącami pojazdów dziennie. Po zakończeniu budowy węzła Mistrzejowice, ruch ten może wzrosnąć nawet czterokrotnie, co stawia dodatkowe wyzwania przed mieszkańcami oraz zarządcami infrastruktury.

Źródło: motoryzacja.interia.pl
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments