Rewitalizacja linii kolejowej Zebrzydowa – Żagań
Rewitalizacja linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań to kluczowy projekt, który ma na celu nie tylko odnowienie infrastruktury, ale także dostosowanie jej do współczesnych potrzeb. Dzięki tej inwestycji linia ma stać się istotnym elementem sieci kolejowej w południowo-zachodniej Polsce, poprawiając dostępność komunikacyjną w regionie.
Zakres prac i harmonogram
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw opracowuje dokumentację projektową, a następnie prowadzi prace budowlane. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm, w tym Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej KOPACKI Sp. z o.o. z Poznania.
Projekt podzielono na cztery etapy:
- Dokumentacja projektowa – 29 miesięcy od podpisania umowy
- Oddanie do użytku odcinka Osiecznica Kliczków – Żagań – 12 miesięcy po zakończeniu etapu 1
- Oddanie do użytku odcinka Zebrzydowa – Osiecznica Kliczków – 9 miesięcy po zakończeniu etapu 2
- Odbiory i formalności końcowe – 4 miesiące po zakończeniu etapu 3
Całość prac planowana jest na maksymalnie 54 miesiące od podpisania umowy, co oznacza, że zakończenie inwestycji przewiduje się na 2026 lub 2027 rok z uwagi na opóźnienia.
Postępy rewitalizacji
Na dzień października 2024 roku prace koncentrują się głównie na stacji Żagań oraz w rejonie Świętoszowa, Ławszowej, Luboszowa i Osiecznicy. W ramach rewitalizacji:
- Demontowane są stare tory i rozjazdy, a nowe tory są już częściowo położone.
- Stacja Osiecznica Kliczków pozostaje w użytku ze względu na transport towarowy.
- Pojawiły się pierwsze efekty rewitalizacji, w tym przejeżdżające pociągi towarowe.
Znaczenie dla regionu
Rewitalizacja linii ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców regionu, gdyż przywróci możliwość kursowania pociągów pasażerskich, które zniknęły w 1992 roku. Linia zostanie przystosowana do prędkości do 80 km/h, co umożliwi sprawne oraz bezpieczne przewozy zarówno towarowe, jak i osobowe.
Inwestycja ma również strategiczne znaczenie dla obronności kraju, umożliwiając sprawny transport żołnierzy i sprzętu wojskowego, w tym dla 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa.
Ochrona dziedzictwa
Na części odcinka (Żagań – Świętoszów) prowadzone jest postępowanie w sprawie wpisania fragmentu linii do rejestru zabytków. Zmodernizowane zostaną jedynie wybrane elementy, a niektóre obiekty, takie jak zdewastowany budynek dworca w Świętoszowie, nie są objęte planem odbudowy, mimo ich wartości historycznej.