Rewitalizacja linii kolejowej Zebrzydowa – Żagań: co warto wiedzieć?

Rewitalizacja linii kolejowej Zebrzydowa – Żagań

Rewitalizacja linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań to kluczowy projekt, który ma na celu nie tylko odnowienie infrastruktury, ale także dostosowanie jej do współczesnych potrzeb. Dzięki tej inwestycji linia ma stać się istotnym elementem sieci kolejowej w południowo-zachodniej Polsce, poprawiając dostępność komunikacyjną w regionie.

Zakres prac i harmonogram

Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw opracowuje dokumentację projektową, a następnie prowadzi prace budowlane. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm, w tym Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej KOPACKI Sp. z o.o. z Poznania.

Projekt podzielono na cztery etapy:

  • Dokumentacja projektowa – 29 miesięcy od podpisania umowy
  • Oddanie do użytku odcinka Osiecznica Kliczków – Żagań – 12 miesięcy po zakończeniu etapu 1
  • Oddanie do użytku odcinka Zebrzydowa – Osiecznica Kliczków – 9 miesięcy po zakończeniu etapu 2
  • Odbiory i formalności końcowe – 4 miesiące po zakończeniu etapu 3

Całość prac planowana jest na maksymalnie 54 miesiące od podpisania umowy, co oznacza, że zakończenie inwestycji przewiduje się na 2026 lub 2027 rok z uwagi na opóźnienia.

Postępy rewitalizacji

Na dzień października 2024 roku prace koncentrują się głównie na stacji Żagań oraz w rejonie Świętoszowa, Ławszowej, Luboszowa i Osiecznicy. W ramach rewitalizacji:

  • Demontowane są stare tory i rozjazdy, a nowe tory są już częściowo położone.
  • Stacja Osiecznica Kliczków pozostaje w użytku ze względu na transport towarowy.
  • Pojawiły się pierwsze efekty rewitalizacji, w tym przejeżdżające pociągi towarowe.

Znaczenie dla regionu

Rewitalizacja linii ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców regionu, gdyż przywróci możliwość kursowania pociągów pasażerskich, które zniknęły w 1992 roku. Linia zostanie przystosowana do prędkości do 80 km/h, co umożliwi sprawne oraz bezpieczne przewozy zarówno towarowe, jak i osobowe.

Inwestycja ma również strategiczne znaczenie dla obronności kraju, umożliwiając sprawny transport żołnierzy i sprzętu wojskowego, w tym dla 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa.

Ochrona dziedzictwa

Na części odcinka (Żagań – Świętoszów) prowadzone jest postępowanie w sprawie wpisania fragmentu linii do rejestru zabytków. Zmodernizowane zostaną jedynie wybrane elementy, a niektóre obiekty, takie jak zdewastowany budynek dworca w Świętoszowie, nie są objęte planem odbudowy, mimo ich wartości historycznej.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments