Postępy w projekcie linii Sieradz – Kalisz – Poznań
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z powodzeniem zakończyła kolejny etap prac nad linią kolejową nr 85, łączącą Sieradz, Kalisz, Pleszew i Poznań. Odebrana koncepcja programowo-przestrzenna (KPP) otwiera drogę do przygotowania projektu budowlanego.
Harmonogram prac
Po zatwierdzeniu KPP, rozpoczęły się prace nad projektem budowlanym, które potrwają do III kwartału 2026 roku. W IV kwartale 2026 roku CPK planuje złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Realizacja projektu ma rozpocząć się w I kwartale 2028 roku, a linia ma zostać oddana do użytku do końca 2035 roku.
Informacje o trasie
Linia Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań ma długość 146 km i jest częścią większej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”, której projektowa prędkość dla pociągów pasażerskich wynosi 350 km/h. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu z Warszawy do Poznania ma wynieść zaledwie 1 godzinę i 38 minut.
Wsparcie unijne i znaczenie projektu
Projekt linii „Y” jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, co podkreśla jego znaczenie w unijnych inwestycjach infrastrukturalnych. Z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2, CPK pozyskał 162 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań.
Reakcje mieszkańców
Mieszkańcy Sieradza wyrażają obawy dotyczące inwestycji, w tym kwestii wywłaszczeń i wpływu na lokalny rozwój. Niektórzy z nich podkreślają, że pociągi KDP nie będą się zatrzymywać w Sieradzu, co może ograniczyć korzyści płynące z budowy linii. Inni z kolei zauważają, że nowa infrastruktura może poprawić jakość transportu w regionie.
W miarę postępu prac, kluczowe będzie zapewnienie mieszkańcom informacji na temat planów oraz warunków dotyczących ewentualnych wywłaszczeń, aby zminimalizować ich obawy i umożliwić lepsze dostosowanie się do nadchodzących zmian.