W niedzielę 13 kwietnia 2025 roku miną cztery lata od przyjęcia uchwały o Programie Budowy 100 Obwodnic, a w Polsce wciąż czekamy na obwodnice, które miały poprawić bezpieczeństwo na drogach i zredukować zanieczyszczenie powietrza. Jak wygląda sytuacja cztery lata po starcie tego ambitnego projektu? Sprawdzamy!
Obiecane 100 obwodnic, a rzeczywistość
Program Budowy 100 Obwodnic został stworzony z myślą o budowie 100 zadań drogowych o łącznej długości około 820 kilometrów. Rząd przeznaczył na ten projekt aż 28 miliardów złotych, co miało przynieść realne zmiany w ruchu drogowym, a także poprawić komfort życia mieszkańców miast. Niestety, dotychczas oddano do użytku jedynie sześć obwodnic, co budzi wiele pytań o przyszłość całego przedsięwzięcia.
Postępy w budowie obwodnic
Na dzień dzisiejszy zrealizowano jedynie 27,6 km z obiecanych kilometrów. Jak to wygląda w szczegółach?
- Obwodnice w użytkowaniu: 6 obwodnic o łącznej długości 27,6 km.
- Obwodnice w budowie: 22 obwodnice o długości 184,2 km.
- Postępowania przetargowe: 13 inwestycji o długości 115,1 km.
- W przygotowaniu: 59 zadań o długości 568,3 km.
Oznacza to, że mimo upływu czasu i dużych zapowiedzi, wciąż mamy przed sobą mnóstwo pracy, aby zrealizować obietnice rządowe.
Nowa nadzieja – Beskidzka Droga Integracyjna
W międzyczasie jednak pojawiła się iskierka nadziei w postaci Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która ma łączyć Bielsko-Białą z Głogoczowem. Ta ekspresowa trasa, o długości 61 km, jest w trakcie przygotowań do budowy, a GDDKiA ogłosiła przetargi na badania geologiczne oraz projekty budowlane dla dwóch ostatnich odcinków.
Co więcej, na trasie powstanie aż 33 obiekty, w tym mosty, wiadukty i estakady. Największym z nich będzie estakada w Izdebniku, mierząca niemal 900 metrów! Dodatkowo, planowane są miejsca obsługi podróżnych oraz zbiorniki retencyjne, które pomogą w zarządzaniu wodami opadowymi.
Wyjątkowe wyzwania
Nie można jednak zapomnieć o wyzwaniach związanych z realizacją tak dużych inwestycji. Jak pokazuje historia, obietnice nie zawsze przekładają się na rzeczywistość. Po czterech latach od przyjęcia programu budowy obwodnic, mieszkańcy wciąż czekają na ich ukończenie. Co więcej, zmiany w rządzie mogą wpływać na tempo realizacji projektów.
Rządowa obietnica 100 obwodnic wciąż wisi w powietrzu, a mieszkańcy miast i okolicznych terenów mają nadzieję, że nowe inwestycje, takie jak Beskidzka Droga Integracyjna, przyniosą im ulgę w codziennych zmaganiach z ruchem drogowym.
Co dalej?
W najbliższych tygodniach GDDKiA ma ogłosić dalsze decyzje przetargowe dotyczące badań i budowy nowych odcinków. To czas, który zadecyduje o przyszłości transportu w regionie. Czy program budowy obwodnic zyska nowe życie, czy może pozostanie tylko na papierze? Czas pokaże, a my będziemy bacznie śledzić te wydarzenia!