- MEN planuje zmiany w lekcjach wychowania fizycznego dla uczniów.
- Uczniowie mogą "odrabiać" WF poprzez spacerowanie, jeśli nie uczestniczą w zajęciach.
- Nauczyciele zyskają większą elastyczność w dostosowywaniu aktywności do uczniów.
- Nowa podstawa programowa ma zwiększyć aktywność fizyczną uczniów.
- MEN współpracuje z innymi resortami, aby poprawić kondycję młodzieży.
Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) planuje wprowadzenie istotnych zmian w zakresie lekcji wychowania fizycznego, które mają na celu zwiększenie aktywności uczniów. Nowe zasady pozwolą uczniom, którzy nie mogą lub nie chcą uczestniczyć w tradycyjnych zajęciach sportowych, na „odrabianie” WF-u poprzez spacerowanie. Minister Barbara Nowacka podkreśla, że zmiana ta ma na celu wyrównanie znaczenia aktywności fizycznej z innymi przedmiotami, takimi jak matematyka.
Nowe zasady WF-u
W ramach proponowanych zmian, uczniowie, którzy nie biorą udziału w zajęciach wychowania fizycznego, będą mogli nadrabiać nieobecności poprzez „wyrabianie kroków”. MEN pragnie, aby nauczyciele mieli większą elastyczność w dostosowywaniu aktywności do indywidualnych potrzeb uczniów. Jak zaznacza minister Nowacka, „Jak ktoś nie był na matematyce, to nadgania zaległości. Jak ktoś nie był na WF-ie, to uważa, że jest po temacie. Tak nie powinno być”.
Konsultacje i rekomendacje
Obecnie nowe rozwiązania są w fazie konsultacji. Główne założenie to zachęcenie dzieci i młodzieży do spędzania więcej czasu na świeżym powietrzu oraz umożliwienie im nadrabiania nieobecności na lekcjach wychowania fizycznego. Minister Nowacka zwraca uwagę na różne powody, dla których uczniowie mogą nie uczestniczyć w zajęciach, w tym kwestie zdrowotne, takie jak menstruacja. „Bardzo często jest tak, że młodzież z różnych powodów w danym dniu nie ćwiczy” – mówi minister w programie „Graffiti” w Polsat News.
Decyzje nauczycieli
Rekomendacje dotyczące zmian zakładają, że nauczyciele WF-u będą mieli większą swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących aktywności fizycznej uczniów. „Zobaczymy, co wyjdzie z konsultacji. Jeżeli uczeń mówi 'dzisiaj nie ćwiczę, bo mnie brzuch boli’, to nauczyciel spokojnie może mu powiedzieć: 'nie graj w koszykówkę, nie skacz w dal, ale zrób 10 tys. kroków'” – wyjaśnia Nowacka. Kluczowe będzie, jak nowe podejście zostanie wdrożone w praktyce oraz jakie decyzje podejmą nauczyciele.
Skala problemu zwolnień
W Polsce ponad 60 tysięcy uczniów ma całoroczne zwolnienia z wychowania fizycznego, co stanowi niemal 1,5 proc. wszystkich dzieci i nastolatków. Zwolnienia te są wydawane na podstawie opinii lekarskiej, a ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły. Choć odsetek zwolnionych jest niższy niż w poprzednich latach, problem ten dotyczy głównie starszych uczennic. „W szkole mojej córki, szczególnie wśród dziewczyn, ten temat powraca” – relacjonuje jedna z mam.
Nowa podstawa programowa
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie problemem, MEN planuje wprowadzenie nowej podstawy programowej do zajęć wychowania fizycznego. Współpraca z resortami zdrowia i sportu ma na celu zwiększenie liczby aktywności fizycznych kosztem teorii, co ma zachęcić uczniów do większego zaangażowania w zajęcia i ograniczenia rezygnacji z lekcji. Ministerstwo ma nadzieję, że nowe podejście do wychowania fizycznego przyczyni się do poprawy kondycji fizycznej młodzieży w Polsce.