W wyniku wprowadzenia 145% ceł przez prezydenta Donalda Trumpa, do portów w Stanach Zjednoczonych zaczęły przybywać pierwsze kontenery z chińskimi produktami. Siedem statków z ponad 12 000 kontenerów dotarło do Los Angeles i Long Beach, a kolejne pięć jednostek ma przybyć w nadchodzących dniach. Wśród towarów znajdują się produkty od takich firm jak Amazon, Home Depot, Ikea i Ralph Lauren.
- 145% cła wprowadzone przez Donalda Trumpa.
- Siedem statków z 12 000 kontenerów dotarło do USA.
- Importowane towary obejmują artykuły gospodarstwa domowego i odzież.
- Firmy obawiają się wpływu ceł na popyt konsumencki.
- Tractor Supply współpracuje z dostawcami w obliczu niepewności.
Przybycie kontenerów
Kontenery, które dotarły do amerykańskich portów, zawierają różnorodne produkty, w tym artykuły gospodarstwa domowego, odzież oraz meble. Amazon, na przykład, importuje szeroką gamę towarów, w tym lodówki, frytkownice, podkładki pod mysz, regały i sofy do salonu. Z kolei Tractor Supply dostarcza narzędzia ogrodowe oraz obuwie robocze dla mężczyzn. W przypadku Home Depot, wśród przetworzonych przez urząd celny towarów znalazły się lampy i wentylatory sufitowe.
Reakcje firm na cła
Firmy, które importują chińskie towary, wyrażają zaniepokojenie wpływem ceł na popyt konsumencki oraz spowolnienie gospodarcze. Rzecznik Tractor Supply odniósł się do tego w rozmowie z CNBC, wskazując na „znaczną niepewność” wynikającą z wprowadzonych ceł. „Tractor Supply aktywnie współpracuje z naszymi dostawcami i partnerami w łańcuchu dostaw, aby poradzić sobie z wpływem niedawno ogłoszonych ceł, jednocześnie monitorując szersze czynniki makroekonomiczne wpływające na naszych klientów” – powiedział rzecznik.
Spadek ruchu kontenerowego
Po ogłoszeniu ceł, liczba statków i kontenerów transportowych zmniejszyła się drastycznie. W kwietniu i maju zanotowano 90 odwołanych rejsów na trasach Azja-Północna Ameryka. Z danych Sea-Intelligence wynika, że największy przewoźnik kontenerowy na świecie, MSC, zmniejszył swoją pojemność kontenerową o 28% w porównaniu do roku ubiegłego. W tym samym czasie, pojemność kontenerów w ramach Ocean Alliance spadła o 26% rok do roku.
Obawy o niedobory produktów
Wielu importerów, po zakończeniu dostaw towarów, które uznali za niezbędne, znalazło się w trybie „czekania i obserwowania” swoich łańcuchów dostaw. Kontynuowane anulowanie zamówień z Chin budzi obawy o niedobory produktów i potencjalne puste półki w sklepach. Brian Bourke, globalny dyrektor ds. handlu w SEKO Logistics, zauważył, że „co się stanie, gdy zapasy bezpieczeństwa, które zostały zbudowane, znikną?”
Perspektywy na przyszłość
W obliczu niepewności związanej z cełami, wiele firm dostosowuje swoje strategie. Amazon zapewnił, że współpracuje z różnorodnymi partnerami sprzedażowymi, aby dostosować się do zmieniającego się otoczenia, jednocześnie utrzymując szeroki wybór produktów i niskie ceny dla klientów. Home Depot, w oczekiwaniu na ogłoszenie wyników kwartalnych, również monitoruje sytuację, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów.