Fundacja GrowSPACE uruchomiła kampanię „Zero Procent Prawdy”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem alkoholizmu wśród młodzieży. Podczas konferencji prasowej zaprezentowano wyniki sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą, który ujawnia, że 14 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zaczęło pić, mając 14 lat lub mniej. Kampania ma na celu zwiększenie świadomości oraz wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących reklamy alkoholu w Polsce.
- Fundacja GrowSPACE uruchomiła kampanię „Zero Procent Prawdy”, mającą na celu zwrócenie uwagi na problem alkoholizmu wśród młodzieży.
- 14 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zaczęło pić alkohol w wieku 14 lat lub młodziej, a 62,7 proc. próbowało alkoholu przed ukończeniem 18. roku życia.
- Piwo jest najczęściej pierwszym alkoholem, po który sięgają młodzi Polacy, z wynikiem 46 proc. w tej grupie wiekowej.
- 44,7 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zdobyło alkohol mimo zbyt młodego wieku, a wśród mężczyzn wskaźnik ten wynosi 30 proc.
- Marketing alkoholu ma ogromny wpływ na młodzież, co podkreśla Dominik Kuc z Fundacji GrowSPACE.
Alarmujące dane o młodzieży
Wyniki sondażu wskazują, że im młodszy Polak, tym wcześniej sięga po alkohol. Aż 62,7 proc. osób w wieku 18-29 lat spróbowało alkoholu przed ukończeniem 18. roku życia. W przypadku starszych grup wiekowych, takich jak 50-59 lat, 60-69 lat i 70+, wskaźniki te wynoszą odpowiednio 27,5, 21,3 i 23,6 proc. Większość z tych osób zaczęła pić w wieku 15-17 lat.
Piwo jako pierwszy wybór
Badania pokazują, że piwo jest najczęściej pierwszym alkoholem, po który sięgają młodzi Polacy. Aż 46 proc. badanych w wieku 18-29 lat spróbowało piwa jako pierwszego napoju alkoholowego. Co więcej, 44,7 proc. Polaków w tej grupie wiekowej zdobyło alkohol pomimo zbyt młodego wieku, a wśród mężczyzn ten wskaźnik wynosi aż 30 proc.
Marketing alkoholu a młodzież
Dominik Kuc, członek Zarządu Fundacji GrowSPACE, podkreśla, że „każdy moment naszego życia jest wykorzystywany przez branżę alkoholową do wciskania nam do ręki jak największych ilości wódki, wina, a przede wszystkim piwa”. Kampanie reklamowe mają ogromny wpływ na młodych ludzi, którzy coraz wcześniej sięgają po alkohol.
Potrzeba zmian w przepisach
Alan Wysocki, dyrektor PR i Komunikacji Fundacji GrowSPACE, zauważa, że „to państwo powinno kreować kulturę picia opartą na polityce antyalkoholowej”. W ramach kampanii „Zero Procent Prawdy” Fundacja planuje działania mające na celu całkowity zakaz reklam alkoholu w Polsce, bez żadnych wyjątków.
Raport na horyzoncie
Po majówce, 9 maja, w Centrum Prasowym Foksal zostanie wydany raport „Zero Procent Prawdy”, w którym Fundacja zaprezentuje pełne wyniki sondażu oraz analizy dotyczące reklamy alkoholu. Dokument ten ma na celu podkreślenie problemu i wskazanie na konieczność wprowadzenia zmian w przepisach prawnych dotyczących alkoholu.