17. pakiet sankcji uderzy w produkcję amunicji

  • Nowy pakiet sankcji ma osłabić rosyjski przemysł amunicji.
  • Wprowadzenie sankcji wymaga jednomyślności krajów UE.
  • Flota cieni Rosji stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa morskiego.
  • Nowe sankcje obejmą dodatkowe statki i restrykcje personalne.
  • Polska prezydencja dąży do ograniczenia importu paliw z Rosji.

W Strasburgu minister Michał Szłapka ogłosił, że 17. pakiet sankcji wobec Rosji będzie miał na celu osłabienie potencjału rosyjskiego przemysłu amunicji oraz wzmocnienie kontroli nad tzw. flotą cieni, wykorzystywaną przez Rosję do obchodzenia międzynarodowych ograniczeń. Nowe sankcje mają obejmować dodatkowe statki oraz indywidualne restrykcje, a ich przyjęcie wymaga jednomyślności krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Cel sankcji

Minister Szłapka podkreślił, że celem wprowadzenia nowych sankcji jest dalsze osłabienie rosyjskiej gospodarki. „Od samego początku bardzo mocno skupiamy się na tym, żeby ograniczać, osłabiać potencjał rosyjskiej gospodarki. I w tym zakresie uważam, że polska prezydencja ma naprawdę bardzo poważne sukcesy” – zaznaczył. W ramach dotychczasowych działań, Unia Europejska przyjęła już 15 pakietów sankcji, a ostatni, 16. pakiet, został wprowadzony w lutym 2025 roku.

Flota cieni

Nowy pakiet sankcji ma również na celu uderzenie w przemysł chemiczny, który jest kluczowy dla produkcji amunicji. Szłapka wskazał, że Rosja korzysta z floty cieni, składającej się z ponad 600 statków, które pływają pod banderami państw trzecich. „Te statki są wykorzystywane do obchodzenia międzynarodowych sankcji, co pozwala Kremlowi sprzedawać ropę po cenach powyżej limitu” – wyjaśnił. Flota cieni stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa morskiego, ponieważ wiele z tych jednostek jest starych i nieubezpieczonych, co rodzi ryzyko zanieczyszczenia wód UE w przypadku awarii.

Nowe sankcje personalne

W 17. pakiecie przewidziane są także nowe sankcje personalne. „Oczywiście z pakietami sankcji jest tak, że one muszą być przyjęte jednogłośnie, więc będziemy na ten temat pracować. Do tej pory się udawało, więc jestem optymistą” – dodał minister. Wprowadzenie nowych restrykcji wymaga współpracy wszystkich krajów członkowskich, co może być wyzwaniem, zwłaszcza w kontekście wcześniejszych blokad, takich jak ta ze strony Węgier.

Polska prezydencja i przyszłość sankcji

Polska prezydencja w Radzie UE koncentruje się również na długoterminowej strategii odejścia od importu paliw kopalnych z Rosji. Szłapka zaznaczył, że nowe regulacje dotyczące krótkoterminowych kontraktów na zakup paliw wejdą w życie do końca 2025 roku. „To jest poważne uderzenie w rosyjski potencjał gospodarczy. Także z tego punktu widzenia bezpieczeństwo Europy, ten priorytet polskiej prezydencji, jest na pewno realizowany” – podsumował.

Prace nad sankcjami

Kraje UE rozpoczęły prace nad 17. pakietem sankcji w dniu 7 maja 2025 roku. Nowe restrykcje mają objąć kolejne 150 statków z rosyjskiej floty cieni oraz wzmocnioną kontrolą eksportu zostaną objęte firmy z Turcji, Serbii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Projekt sankcji, przygotowany przez Komisję Europejską, będzie musiał zostać jednomyślnie zaakceptowany przez wszystkie państwa członkowskie, co podkreśla znaczenie współpracy w ramach Unii Europejskiej w obliczu zagrożeń ze strony Rosji.

Źródło: gazetaprawna
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments