- Ruda Śląska ogłosiła przetarg na dokończenie budowy trasy N-S za 194,9 mln zł brutto.
- Nowy odcinek trasy połączy ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym A4.
- Miasto przeznaczyło 271 mln zł na inwestycję, z 85% wsparciem z Unii Europejskiej.
- Wykonawca ma 28 miesięcy na realizację zadania, z wyłączeniem okresów zimowych.
- Trasa N-S ma odciążyć transport kołowy i połączyć Mikołów z Bytomiem.
Ruda Śląska ogłosiła przetarg na dokończenie budowy trasy N-S, która ma połączyć miasto z autostradą A4, a wśród 12 zgłoszonych wykonawców najniższą ofertę złożyła firma Primost Południe, wyceniając prace na 194,9 mln zł brutto.
Budowa trasy N-S
Ruda Śląska od ponad dekady realizuje budowę dwujezdniowej trasy N-S, która ma zapewnić bezkolizyjny przebieg drogi wojewódzkiej nr 925. Nowy odcinek ma prowadzić od Drogowej Trasy Średnicowej (DW902) do węzła z autostradą A4. Obecnie brakuje jedynie fragmentu od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego.
Przetarg i oferty
Przetarg na budowę brakującego odcinka trasy został ogłoszony w październiku 2024 roku. W dniu 5 maja 2025 roku prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk, poinformował o otwarciu ofert. Z informacji rudzkiego magistratu wynika, że najniższą ofertę, wynoszącą 194,9 mln zł brutto, złożyła firma Primost Południe.
Finansowanie inwestycji
Miasto Ruda Śląska przeznaczyło na realizację inwestycji 271 mln zł brutto. W znacznym stopniu finansowanie budowy zapewni wsparcie z Unii Europejskiej, które pokryje 85 proc. wartości robót kwalifikowalnych do dofinansowania. Wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania, z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).
Zakres prac
Planowany odcinek trasy N-S połączy ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym i obejmie przebudowę fragmentu ul. 1 Maja. W ramach inwestycji powstanie wiadukt nad linią kolejową i cmentarzem o długości ponad 150 m, kładka pieszo-rowerowa w rejonie ul. Mostowej oraz parking w sąsiedztwie szkół i cmentarza.
Cel budowy
Cała trasa N-S została zaprojektowana jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu, o prędkości projektowej 70 km/h. Jej celem jest połączenie Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4 oraz odciążenie transportu kołowego w wielu dzielnicach Rudy Śląskiej. Zgodnie z najnowszymi planami, trasa ma docelowo połączyć Mikołów z Bytomiem.